tisdag 11 december 2012

West Memphis Three!

Jag vet inte hur många som såg dokumentären "Paradise Lost" på SVT1 under tisdagskvällen, men jag hoppas att så många som möjligt såg den. Om ni sen blev lika berörda som mig kan jag inte uttala mig om. Jag kan däremot säga att jag blev väldigt berörd av det jag fick se. Det hela startar den 5 maj 1993 när tre åttaåriga pojkar anmäls som saknade. Dagen efter hittas de tre pojkarna Steven Branch, Cristopher Byers och Michael Moore brutalt mördade i området Robin Hood Hills i West Memphis, Arkansas.

Polisen startar naturligtvis en stor jakt och det som hittas är stycken pojkar som man helt enkelt sätter dit, åtalar och dömer till dödsstraff respektive livstids fängelse. De tre heter Damien Echols (född 1974), Jessie Misskelley (född 1975) och Jason Baldwin (född 1977). Det är lätta offer polisen hittar såtillvida att de sticker ut i form av klädsel och musiksmak. Från dag ett hävdar de sin oskuld och det har de gjort hela tiden sen dess. Det känns därför tämligen värdelöst, men typiskt amerikanskt att enda chansen att grabbarna ska bli fria är att erkänns sig skyldiga till något de inte gjort. I augusti 2011 friges de tre efter att ha erkänt sig skyldiga och fallet läggs ner och kan inte omprövas. Detta betyder att Damien, Jessie och Jason får sina straff tidsbestämda till 18 år som är den period de suttit fängslade. Detta betyder också att eftersom fallet läggs ner så kan den riktiga mördaren inte ställas till svars för morden enligt den DNA-bevisning som togs fram 2007.

Jason Baldwin var väldigt tveksam till att gå med på detta avtal med tanke på att han känner att det inte längre finns någon rättvisa när han är tvungen att erkänna tre mord han inte begått. Jag kan nu förstå varför det dragits paralleler till West Memphis 3 när det handlat om tveksamma fall runt om i världen. Den här dokumentären var verkligen hur bra som helst och för den som vill fördjupa sig vidare i de tre herrarnas liv så har Damien Echols skrivit en bok som heter "Life After Death".

Kan passa på att gratulera Damien Echols som den 11 december fyller 38 år.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar