söndag 16 december 2012

Kyrkor, kyrkor och några fler kyrkor!

Det borde inte ha undgått någon att kyrkor är ett av mina stora intressen. Nu ska det sägas att jag är absolut inte på något sätt religiös utan mitt brinnande intresse för kyrkor är arkitekturen. Det vill säga hur de ser ut på utsidan. Naturligtvis händer det att jag är in i kyrkor också och jag tycker det är fantastiskt rogivande. Det finns en del som vill pracka på mig det faktum att jag borde gå ur Svenska Kyrkan för att den spelat ut sin roll, men framförallt att jag skulle "spara så mycket pengar" om jag gör det. Då brukar jag vända på det hela och fråga vederbörande om han/hon verkligen lägger undan dessa pengar varje månad och vad tror ni svaret blir? Jo precis ingen lägger undan dessa pengar.

Kyrkan kommer jag aldrig att gå ur och det är rent egoistiskt tänk för får kyrkan in pengar så kan kyrkorna restaureras och stå kvar och fortsätta vara vackra. Söndagar brukar jag bjuda er med på min kyrkresa som nu besökt 70 stycken kyrkor. Jag har delat upp dessa kyrkor i olika deltävlingar där man kan ge sin syn och framförallt poäng på vilka kyrkor man tycker är vackrast. Tio kyrkor åt gången är det som gäller och förra söndagen när vi besökte kyrkan i Djura så var det kyrka nummer 70 och det betyder att det är dags att göra ett litet bokslut igen. Röstar gör man antingen här i bloggen, men de flesta röster får jag in på forumet "Sweden Rock Message Board" där det finns människor som är lika galna som jag när det gäller listor, statkistik osv...

Nedan kommer bilder på de kyrkor ni kan rösta på denna gång. Ni ger tre kyrkor poäng efter mallen 3p till den vackraste, 2p till tvåan och 1p till trean.









Kyrkorna är följande:

1. Ore
2. Skattunge
3. Orsa
4. Våmhus
5. Mora
6. Sollerön
7. Siljansnäs
8. Leksand
9. Ål
10. Djura

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar