söndag 9 december 2012

Enögda ishockeysupportrar!

För det första ska jag klargöra att jag naturligtvis också har vrålat på olika domare runt om i landet och idiotförklarat linjemän som hittat offsides som ingen annan ser. Det finns gånger då det är befogat att låta domaren få klart för sig att han inte är bra. Det som hände i Leksand under söndagseftermiddagen är dock bara sorgligt. Sorgligt såtillvida att domaren fick ta hela skulden för att Leksand spelade som ett lass skit.

Mikael Andersson heter domaren som enligt mig var banans bästa aktör. Han missade en utvisning när en Tingsrydspelare trycker till Patrik Norén farligt nära sargen, men Norén är tillbaka redan i bytet efter så han är okej. Efter denna situation buades det och kastades glåpord så fort Leksand fick en utvisning. Utvisningarna på Kevin Kapstad, Johan Ryno, Michael Raffl och Mark Hurtubise var dock helt okej och är det någon utvisning som ska ifrågasättas så är det den sista på Tingsryd som drabbar Pontus Netterberg. Naturligtvis är man färgad när man står mitt i det hela under en match, men man får fan inte tappa omdömet helt utan man måste kunna se nyktert på saker och ting. Det var INTE Mikael Anderssons fel att Leksand "bara" fick två poäng i dagens match. Jag trodde aldrig jag skulle sitta och försvara en domare, men det är inte okej att vråla än det ena än det andra när han faktiskt tar utvisning för det som är.....utvisning.

Matchen var relativt kass och att det var krigare Bergenström som räddade oss återigen är ingen tillfällighet. Han borrade ner skallen i isen inför förlängningen, snodde pucken av en Tingsrydspelare, rundade backen och satte pucken högt i Zajkowskis högra kryss. Bäst i Leksand var Alsenfelt som varit riktigt bra de tre matcher han stått. Det som jag tänkte på var det faktum att det såg lugnt ut och inga returer släpptes. Hanses har kastat in puckar på löpande band och släppt hiskeliga returer, men det kan hända att han fått den sporre han behöver nu och kommer tillbaka taggad till tusen efter landslagsuppehållet.

Bäst på banan var dock domare Mikael Andersson.

Att hockey är religion för många vet vi och att jag har en fascination för kyrkor vet vi också. Min kyrkresa som startade i Karbenning för cirka ett och ett halvt år sedan har idag efter massor med resande nått Djura. Förra veckan stannade vi till i Insjön där Åls kyrka ligger. Några mil från Insjön ligger Djura och kyrkan i byn byggdes 1780. Kapell har dock funnits i Djura och det äldsta av dessa byggdes 1648. En omfattande renovering av kyrkan gjordes 1913. Ett antependium sammanfogat av en korkåpa från 1400-talets slut finns bland inventarierna. Även en serie målningar från 1600-talet finns i kyrkan. Orgeln byggdes 1980 av Åkerman & Lund. Församlingen i Djura ingår som annexförsamling i Leksands pastorat.
Som vanligt är det boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag som ligger till grund för min text. Om denna kyrka kan man läsa på sid 277.

Nu landslagsuppehåll i hockeyn. Almtuna borta den 17 december härnäst.

The Clash är inget vidare.

177 dagar kvar till Sweden Rock.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar