torsdag 20 december 2012

Bonfire!

Att tiden går fort blir man påmind om varje gång man går in på Sweden Rocks hemsida och klickar på historia. I sommar år det sju år sedan tyska Bonfire spelade på festivalen. En spelning som jag personligen sett fram emot och nog levererade bandet om jag får tycka till. Ska det klagas på något så var det speltiden som jag tyckte var en aning för kort och precis som vanligt så fanns det låtar i bandets digra katalog som inte spelades. En ofattbart bortglömd pärla med Bonfire är låten Sword And Stone som Kiss ratade när de spelade in "Crazy Nights" 1987. Döm själva om låten borde platsat på den plattan med Kiss.

Live Skogsröjet 2012

Studioversion som den låter på soundtracket till filmen "Shocker"

Det här är enligt mig en av de absolut bästa låtar som gjorts och Bonfire är sorgligt underskattade som band. Mitt intresse för bandet startade tack vare Pär Fontander och hans radioprogram Rockbox som sändes lördagar 18:15-19:00. Det var helig tid och bandspelaren var inställd på inspelning varje lördag. Låten som han spelade var "Champion" från 1987 års album "Fireworks" och när jag var ner och bevittnade Def Leppard live på Hovet i Stockholm i mars 1988 passade jag på att köpa denna utmärkta platta. Homogen melodiös hårdrock är det som genomsyrar plattan från öppningsspåret "Ready 4 Reaction" fram till sista spåret "Cold Days". Uppföljaren "Point Blank" är inte lika bra, men topparna på den plattan är skyhöga i form av "Hard On Me", "You're Back" och "Tony's Roulette".

Efter plattan "Knock Out" (1991) tappade jag bort Bonfire så jag har egentligen ingen större koll på bandets katalog mellan 1996-2006. 2006 däremot blev det intressant igen med släppet av "Double X" som i mitt tycke är 2006 års bästa platta. Jag ser gärna att Bonfire återkommer till Sweden Rock och det redan nästa år.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar