tisdag 25 december 2012

Ryssen!

Att arbeta på världens minsta livsmedelsbutik en juldag är både och. Tillsammans med nyårsdagen så handlar det om årets sämsta dag omsättningsmässigt, men om man vänder på det så är de som handlar alla oerhört trevliga just över det faktum att det är jul. Sen att någon luktar illa gör liksom inte så överdrivet mycket.

En av dagarna kring jul brukar spenderas på Öraberget i Grängesberg där jag har min mor och far boende sen många år tillbaka. Juldagen var dagen i år och det är alltid lika trevligt att träffa sina tre bröder. Det finns också några saker som alltid händer denna dag på Öraberget år efter år efter år. Jag kan stolpa upp dessa saker.

1. Det kommer varje år någon kommentarer om att vi är sena från Sunnansjö.

2. Jag blir alltid kallad "Ryssen" av mina bröder.

3. Farsan tar varje år upp något kring Leksand och nu handlade det naturligtvis om det ekonomiska.

4. Det dröjer varje år, men till slut kommer morsan på att hon minsann har likör hon kan bjuda på.

5. Och varje år är man så jävla mätt när man kommer hem.

En annan sak som fascinerar mig så här i juletid är människans grymhet och dess fullständiga brist på respekt. Jag kan med lätthet utse William Spengler till veckans idiot. Han tänder eld på ett hus och en bil och vad tror ni idioten gör efter det? Jo han lägger sig i bakhåll och skjuter ner brandmän som kommit för att släcka branden. Två av brandmännen avlider och ytterligare tre personer skadas. Gärningsmannen tar sitt eget liv och lämnar efter sig ett brev där han skriver att han måste ta reda på hur mycket av kvarteret han kan bränna ner och göra det han gillar bäst, att döda folk. Men allvarligt? Om han nu ville ta reda på hur mycket han kunde bränna ner så känns det ofantligt korkat att skjuta ner brandmännen som släcker branden. Man upphör aldrig att förvånas och återigen kan jag konstatera att människan är helt jävla blåst i huvudet.

Vi säger så.

1 kommentar:

  1. Jag är oerhört korkad själv också där jag tänker helt fel och då blir det naturligtvis fel i skrift också. Men jag brukar inte fega och ändra i text jag skrivit så jag låter även detta bero.

    SvaraRadera