tisdag 18 december 2012

Officiella löner i Leksand!

Med tanke på att Leksands IF ska genomgå en rekonstruktion så är alla kort lagda på bordet och så även spelarnas löner. Det var några saker som slog mig när jag nyfiket läste om det hela i dagens Nya Ludvika Tidning.

För det första trodde jag det var fler än tre spelare som tjänade över 100.000 kronor i månaden. Gabriel Karlsson, Michael Raffl och Mattias Timander är de tre spelare som når upp i dessa summor. Det andra som jag blev lite chockad över var Erik Moes lön på 70.000 kronor i månaden. Jag förstår att Salo slet sitt hår i förtvivlan för med den lönen var det inte det lättaste att köpa ut Moe heller. Slutligen var det två spelare som jag trodde tjänade betydligt bättre än vad dom gör. Det är Johan Ryno (45.000/månad) och Erik Hanses (22.500/månad). Att lönerna blivit offentliga är inget att snacka om och jag tycker det är bra att allt läggs fram nu.

En annan sak som jag finner lite roande är det faktum att tidningens politiske redaktör Jens Runnberg skrev en artikel om turbulensen uppe i Leksand. Detta svarar kommunstyrelsens ordförande Ulrika Liljeberg (C) på i dagens tidning. Hon svarar som Jens Runnberg skriver redigt. Det som jag drar på smilbanden åt är det faktum att Leksands IF är en helig ko som ingen får prata eller skriva negativt om. Och jag citerar härmed redaktör Runnberg:

"Det är annars svårt att föra ett sakligt resonemang om LIF. Jag har fått 20-25 e-brev med sentimentala utgjutelser av typen "Leksing tills jag dör", "Leksandskrigare" och hänvisningar till att brevskrivaren har "ett Leksandshjärta". Det kan man väl ha. Men det borde väl inte utesluta att man också har en Leksandshjärna?"

Jag kan lova att dessa sentimentala personer finns på norra stå.

Jag är Leksing tills jag dör, men jag är samtidigt realist och det skulle aldrig falla mig in att lägga pengar i någon tiggarbössa. Jag åker på matcherna och handlar kaffe, korv och godis i kioskerna. Jag handlar ibland även i Starshop och jag tycker att det får räcka. Det är knappast jag som satt föreningen i denna dynga. Betyder det i slutändan att det blir en konkurs och nystart i division 3 så må det vara så.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar