lördag 22 december 2012

Boone Jenner!

Busen i Kanada heter visst detta år Boone Jenner och det på grund av en tackling på Sveriges Jesper Pettersson i en träningsmatch inför JVM i ishockey. Jag vet inte vad jag ska tycka om detta egentligen. Tacklingen är sen, men ett överfall kallar jag det inte utan en ganska trevlig tackling i den fysiska sporten ishockey. Innan folk börjar grina angående detta vill jag påpeka att jag endast sett tacklingen från en vinkel. Men det är som vanligt detta. En kanadensare tacklar en svensk och tidningarna börja sätta rubriker som "överfall" och "skandal" osv osv. Naturligtvis är det olyckligt att Pettersson blir skadad, men jag vill nog gärna se detta från en annan vinkel innan jag börjar se det hela som smutsigt spel.

Här är tacklingen.

JVM står för dörren och Sverige är regerande mästare. Det ser jag helst att det blir ändring på eftersom Kanada har legat mig närmast om hjärtat sen den fantastiska Canada Cup-finalen 1987. Men enligt förhandsrapporterna och att NHL håller på med sin förbannade lockout så är årets JVM väldigt ovisst. Leksand har två spelare i laget. Jacob De La Rose och Filip Forsberg som denna turnering är småkronornas kapten och det är stort. Tyvärr kommer dessa två herrar att missa en del viktiga matcher i serien, men man får unna grabbarna att spela dessa matcher också.

Och när vi ändå är inne på NHL så vill 97% av spelarna att spelarfacket upplöses. Med siffrorna 706-22 så uppfylldes kravet att två tredjedelar av spelarna är för förslaget. Det som händer nu är att spelarna har fram till den 2 januari på sig att formellt upplösa facket. Jippie säger kanske en del, men detta betyder inte att lockouten tar slut utan i slutändan funkar det så att varje enskild spelare får tillstånd att stämma sin egen klubb vid missnöje. Det är en jävla soppa det där och det är för jävligt för oss som verkligen är intresserade.

Liverpool krossade Fulham med 4-0 på Anfield.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar