måndag 10 december 2012

Pink Cream 69!

I slutet av 80-talet när man fortfarande var relativt ung så var det mycket konserter i vår huvudstad som gällde. Min första konsert var när Def Leppard besökte Hovet i början av 1988 på deras turné för plattan "Hysteria". Under året hann jag också med att se Iron Maiden ("Seventh Son Of A Seventh Son"), Kiss ("Crazy Nights") och Bon Jovi ("New Jersey"). Hösten året efter var det dags att se White Lion på Solnahallen i Stockholm och det var en helt okej spelning. Det som gjorde kvällen var dock inte huvudakten utan förbandet Pink Cream 69 från Karlsruhe, Tyskland. Jag hade aldrig tidigare ens hört talas om detta band, men dom sopade mattan inte bara med White Lion utan jag föll som en fura jag också. En av mina vänner vid namn Mattias Pettersson köpte bandets debutalbum "S/T" innan konserten och den blev naturligtvis bandad så fort vi kom hem.

Några år senare var det dags att se bandet igen och denna gång nästan på hemmaplan. Platsen var nämligen kupolen i Borlänge och huvudakten denna kväll var svensk och hette Europe. Det spelade inte så stor roll för Pink Cream 69 vann även denna kväll och jag kommer aldrig att glömma när Andi Deris körde en akustisk version av låten "Where The Eagle Learns To Fly" Gåshud. Det var så kallad ståpäls som gällde då. Efter skiva nummer tre ("Games People Play") försvann sångaren Andi Deris till Helloween och ny sångare i Pink Cream 69 blev engelsmannen David Readman. Bandet hamnade i och med detta i en identitetskris där plattorna "Change" och "Food For Thought" är splittrade historier. Men från plattan "Electrified" (1998) har bandet återigen släppt högklassig musik.

Ny platta med Pink Cream 69 ser jag är på gång. Den heter "Ceremonial" och releasedatum är 25 januari 2013. Det är skönt att de gamla banden fortfarande lever och levererar. Saxon och Pretty Maids är två andra band som är på gång med nytt material.

NHL-lockouten är det överlägset sämsta som hänt världen detta år.

Saga är inte så tokigt. Undrar varför jag inte gett det bandet mer tid tidigare?

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar