tisdag 19 april 2011

Spendrups!

Är man från Grängesberg så vill man gärna åka dit och hälsa på mor, far, bröder och kompisar. I dag har jag varit i Grängesberg och då passade jag på att titta på det nya bygget som går över riks och järnvägen. Det är nämligen Spendrups som expanderar och nu ska det nya lagret på andra sidan vägarna kopplas ihop med huvudbyggnaden och det görs med hjälp av en lång bro. Tanken med denna bro är vad jag förstår att truckar ska trafikera med läsk och öl som placeras på det nya lagret.

Spännande är det om inte annat och dessutom känns det skönt att Spendrups expanderar i Grängesberg och väljer att satsa på det gamla gruvsamhället. Det spekuleras i huruvida gruvan ska öppna igen och det låter jättebra, men jag är rädd för att det blir bara skit av den planeringen. Ludvika kommun är nämligen kända för att vara bakåtsträvare och allt nytt är av ondo även om det skulle röra sig om hundratals jobb i kommunen.

Musik är desto roligare att diskutera och eftersom det är tisdag så är det dags för en liten recension samt fundering över en nysläppt platta från 2011. Precis som tidigare veckor så är betyget satt efter endast en genomlyssning. Plattan jag synat heter "Fallen" och är med det norska bandet Burzum. Jag och norsk black metal har aldrig gått hand i hand så döm om min förvåning när jag efter introt får höra låten "Jag Faller". Jag sitter bara och gapar med tanke på att det är en av de bästa låtar jag hört som är släppt på 2000-talet. Efter detta börjar mitt intresse för detta band skjuta fart på allvar. Tyvärr så håller inte resten av plattan samma höga klass även om låtarna "Enhver Til Sitt" och "Budstikken" är klart lyssningsbara. Betyget på Burzums senaste platta stannar på 5,28 och jag kommer att lyssna fler gånger på detta band.

Topp 3 Låtar:
3p Jag Faller
2p Budstikken
1p Enhver Til Sitt

Tidigare tisdagslyssningar:
Bad Habit- Atmosphere (4,84)
Benedictum- Dominion (5,38)
Bloodbound- Unholy Cross (5,54)
Bullet- Highway Pirates (4,90)

Nästa vecka är det dags att syna bandet Amaranthe.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar