söndag 10 april 2011

Kyrkresan går vidare!

Klassfesten i går kväll var bland det trevligaste jag varit med om på många, många år. Att det 25 år efter att vi slutade klass 9 på Östra Skolan i Grängesberg var så avslappnat när vi träffades tyckte jag var sjukt positivt. Det var banne mig som tiden stått still. Visst blev det vuxnare prat, men det är inte så konstigt. Det blev dock aldrig konstlat på hela kvällen och det var spännande och verkligen intressant när vi berättade om hur vi tagit våra olika steg in i vuxenlivet. Till Fredrik, Jan, Jessica, Åsa, Susanne, Staffan och Stefan vill jag säga ett STORT TACK för en superkväll. Jag kommer garanterat att hålla kontakt med detta gäng på facebook.

Någon Wilhelm Allwin tror jag inte fanns på plats i går kväll, men 1920 när det i Krylbo bestämdes att det skulle byggas en kyrka så var han i allra högsta grad involverad. Han var nämligen den byggmästare som var med och byggde kyrkan i Krylbo som stod färdig 1923. Kyrkans enda kyrkklocka skänktes samma år av den förste förordnade prästen E.Lundberg. Gunnar Torhamn heter mannen som målat altartavlan och på den syns Jesus tvätta fötterna på lärjungarna.

Ingen kyrka utan orgel och i Krylbo installerades den första orgeln 1954. Den andra orgeln som byggdes av Walter Thür invigdes första advent 1988. Krylbo är välkänt som en järnvägsknut och kyrkan ligger ca 200 meter från bangårdsområdets södra sida. Ska man ta sig från Avesta där vi befann oss förra veckan till Krylbo så är det krypavstånd. Dessa samhällen ligger nämligen alldeles bredvid varandra och man tar sig dit via antingen väg 68 eller väg 70.


Tack till Klarkullens förlag där den mesta informationen är hämtad. Boken heter Våra Kyrkor.

Nästa söndag går kyrkresan vidare.

Krossen på Råsunda måste också nämnas. AIK- Mjällby 3-0

Vi säger så.

1 kommentar:

  1. :)))

    Jag skippade min klassfest, för några år sedan, jag. Jag betvivlar att den hade blivit sådär trevlig som din!

    SvaraRadera