tisdag 5 april 2011

Sabaton!!!

Tisdagskvällen har förutom ett visst tittande på TV även spenderats i sällskap med Iron Maiden och deras platta "Killers". Jag och Iron Maiden gjorde slut konsertmässigt för över tio år sedan och jag ska inte åka ner till Ullevi och titta på bandet i sommar heller. Det är dock skitkul att Sabaton har fått det hedersvärda uppdraget att öppna för Iron Maiden. Vad folk än tycker så är Sabaton just nu bland det största vi har inom den hårda rocken i Sverige och bandet har jobbat stenhårt för att nå den framgång som nu infinner sig. Och som om detta inte vore nog så startar på lördag en Usa-turné som förband till Accept.

Jag önskar Sabaton all lycka.

Fördel Färjestad i SM-finalen efter seger med 5-4. Vad jag förstår av rapporterna så var det visst hur säkert som helst även om det "bara" blev uddamålsseger.

Tisdagar är dagen då jag recenserar plattor släppta under året. Det finns en gemensam nämnare och det är att recensionen görs efter endast en genomlyssing. Denna vecka har jag lyssnat på plattan "Unholy Cross" med svenska Bloodbound. Denna genre (Power Metal) blir lätt statisk och känslan är oftast att man hört det hela redan. Därför känns det fräscht när öppningsspåret "Moria" strömmar ut genom högtalarna. Tyvärr så kommer dom rätt snabbt in i standardmallen för Power Metal och då känns det inte lika fräscht längre. Det som gör att Bloodbound trots allt kommer undan med ett betyg över medel är att Hagberg är lite småförtjust i denna stil inom hårdrocken. "The Dark Side Of Life" låter som Helloween gjorde i mitten av 80-talet och "Message From Hell" hade platsat på valfri platta med HammerFall.

Betyget blir till slut 5,54 och det gör att Bloodbound då toppar listan över årets bästa platta när 3 plattor är betygsatta.

Bästa låtar:
3p Moria
2p Together We Fight
1p Brothers Of War

Tidigare tisdagsrecensioner:
Bad Habit- Atmosphere (4,84)
Benedictum- Dominion (5,38)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar