tisdag 26 februari 2013

Morgana Lefay!

Morgana Lefay ska spela på Sweden Rock i sommar och det känns helt okej. Jag ska i ärlighetens namn inte säga att jag lyssnat på bandets hela diskografi, men det jag hört är riktigt bra och en bärs som sällskap sittandes i gräset och lyssna på Morgana Lefay kan inte var helt fel. Jag säger inte att Morgana Lefay är ett måste band för mig personligen, men jag kommer garanterat att kika på dom ifall jag finns kring festivalområdet just då.

Morgana Lefay ger sig på Abba

Som leksing så känns det sådär just nu. Förlust mot Västerås i lördags och förlust under tisdagskvällen mot Örebro betyder att Leksand förlorar två matcher i rad för första gången denna säsong. Dessutom förlorar man båda matcherna på hemmaplan. Finns det då anledning till oro? Jag skulle vilja säga inte ännu. Kvalerieplatsen har varit klar ett längre tag och seriesegern är också klar så jag har full förståelse om man inte är fullt koncentrerad. Samtidigt så har Leksand ett grundspel och en trygghet denna säsong som jag aldrig sett tidigare under alla år jag varit intresserad av hockey. Då ska det nämnas att det spelades SM-final 1989 med ett fantastiskt offensivt lagt lag.

Det som talar emot ät naturligtvis historien. Kvalserien och Leksands IF har inte alltid gått hand i hand och man minns med bävan det året när man skulle åka ner till Växjö och vinna för att sen spela hem elitserienplatsen hemma i sista omgången mot Almtuna. Det slutade med att Växjö körde över Leksand och att AIK gick upp i Elitserien. Förra året hamnade man i ett 0-2 underläge hemma mot Timrå, men en fantastisk tredjeperiod gjorde att det gick till förlängning. Det som känns lite surt är att Jens Bergenström har en puck i insidan av stolpen med c:a två minuter kvar av ordinarie tid och ställningen 2-2. Gör Jensa mål där så hade Leksand haft sex poäng efter två matcher i stället för fyra. Men tänk om inte om funnits.....

Chicago är laget med stort L just nu i NHL och även fast Edmonton var nära i natt så blev det till slut så att Marian Hossa kunde avgöra i förlängning. Och precis som för Leksand så har Edmonton (Nail Yakupov) ett skott i stolpen vid ställningen 2-2. Bra start på Oilers bortaturné (8 matcher kvar) dock där Nikolai Khabibulin var väldigt bra och där defensiven såg bättre ut än på länge. Ett enklare spel från Edmontons backar var det och det behövs. Chicago är tunga att möta och laget utstrålar ett enormt självförtroende just nu med en Patrick Kane i högform. Det enda egentligen på Black Hawks minuskonto är det faktum att laget i natt tog utvisningarna i anfallszon. Jag tror inte Joel Quenneville är speciellt nöjd med det.

I övrigt kan noteras att Ottawa bara radar upp segrar på sin hemmaplan. Ben Bishop var visst chef i mål när Montreal besegrades med 2-1 efter straffar. I Anaheim fick Victor Fasth känna på hur det är att förlora en NHL-match. Los Angeles Kings gjorde tre mål i tredje perioden och slutresultatet spikades till 5-2. Toronto ser bra ut också och Philadelphia betvingades med 4-2 på deras hemmaplan.

De svenska målskyttarna från natten är Patric Hörnqvist (Nashville) och Loui Eriksson (Dallas) som gjorde varsitt i matchen som Nashville vann med 5-4 efter förlängning. I matchen mellan Chicago och Edmonton kvitterade Viktor Stålberg till 2-2 i början av den tredje perioden.

Simon Gagne är tillbaka i Philadelphia Flyers efter sin sejour i Los Angeles.

Nattens tre stjärnor:

1. Ramon Josi (Nashville Predators)
2. Ben Bishop (Ottawa Senators)
3. Anze Kopitar (Los Angeles Kings)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar