söndag 24 februari 2013

Ihsahn!

Norsk Black Metal ska det bjudas på i sommar i Norje. Vegard Sverre Tveitan är i musikkretsar mer känd som Ihsahn. Mest känd är han för sin medverkan i bandet Emperor. Denne Ihsahn spelar lördagen den 8 juni på Sweden Rock och eftersom jag personligen inte har så starka känslor för norsk black metal så kommer jag garanterat inte att titta på detta.

Från senaste plattan "Eremita"

I går kväll såg jag matchen Edmonton-Phoenix och det är rena rama villervallan ibland i Oilers zon. Nu lyckades man vinna mot Phoenix med 3-2 efter straffar, men det var mer Nikolai Khabibulins förtjänst samt att coach Krueger ändrade om i kedjorna så det blev fart. Magnus Pääjärvi kommer mer och mer och han har förtjänat sin plats just nu. Spännande är också att Ryan Jones gjorde sin första match för säsongen efter en ögonskada. Han kommer att bli guld värd tillsammans med Eric Belanger i boxplay. Nu väntar nio stycken raka bortamatcher och det gäller att knipa några poäng på den turnén för slutspelschansen lever i allra högsta grad.

I övrigt var det tre målvakter som utmärkte sig under natten. Evgeni Nabokov spikade igen i New York Islanders 4-0 seger borta mot Buffalo. Carey Price nollade New York Rangers hemma i Montreal i 3-0 segern. Slutligen så höll också Jimmy Howard i Detroit nollan mot Nashville. Segern för Detroit blev 4-0. I förrgår skrev jag och undrade när Alexander Ovechkin skulle komma igång. I går kväll gav han alla sina belackare svar på tal genom att göra hattrick mot New Jersey Devils. Washingtons seger skrevs till 5-1. Det som jag noterar i övrigt från NHL-natten är att Ottawa fortsätter vinna hemma och även om segern mot Toronto satt långt inne (Colin Greening gjorde 3-2 när 24 sekunder återstod) så är laget sjukt starka på sin hemmaplan. Dallas förlorar ofta skotten, men dom lyckas trots det vinna matcherna. I natt var det Christoffer Nilstorp som spikade igen i segern (3-1) mot San Jose Sharks.

Nattens tre stjärnor:

1. Alexander Ovechkin (Washington Capitals)
2. Evgeni Nabokov (New York Islanders)
3. Brayden Schenn (Philadelphia Flyers)

Eftersom det är söndag så fortsätter jag ta er med på min kyrkresa. Vi är på väg upp i landet igen och vi lämnar Dala Järna för att idag hamna i Vansbro. Kyrkan ligger på en tallbacke vid östra sidan av Vanån i samhället. Kyrkan uppfördes 1935 och ritningarna gjordes av arkitekt Magnus Dahlander. Kyrkan tillhör en församling där också Nås, Dala Järna och Åppelbo (den besöker jag nästa vecka) ingår. Samtliga dessa kyrkor tillhör Västerås stift.

Kyrkan i Vansbro består av ett rektangulärt långhus. Koret är rakt och är av samma bredd som långhuset. Stommen är av trä och ytterväggarna är klädda med stående träpanel i röd färg. Yttertaket är klätt med plåt och mitt på taket står en takryttare. Orgeln i Vansbro kyrka levererades 1953 och den är byggd av Marcussen & Son.
Wikipedia har varit till stor hjälp denna vecka.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar