söndag 10 februari 2013

Devin Townsend Project!

På många sätt och vis är jag lite konservativ och när det sitter någon på ett musikforum och hyllar Devin Townsend lika mycket som Tool så blir jag hur skeptisk som helst. Personligen tycker jag Tool är bland det mest vedervärdiga jag hört och det jag hört av Devin Townsend gör inte att jag slår frivolter av lycka precis. Denne Devin är bokad till sommarens Sweden Rock och det skänker mig en välförtjänt ölpaus.

Ett smakprov delar jag i alla fall med mig

En vecka går som vanligt fruktansvärt fort och förra veckan gjordes ett stopp i Dala Floda på min kyrkresa. Vi fortsätter följa västerdalälven norrut i Dalarna och efter att vi passerat Björbo och den vacka Fänforsen så stannar vi denna vecka i byn där 37 bönder år 1896 sålde allt de ägde för att göra en pilgrimsvandring till Jerusalem. Platsen är Nås och här spelas också "Ingmarsspelen" upp varje sommar. Detta bygdespel av Rune Lindström handlar om dessa Jerusalemfarare.

Kyrkan i Nås ligger alldeles intill älven och det har den gjort sedan 1795. En förändring till en treskeppig kyrka gjordes 1914-15. En medeltida kyrka som raserades stod tidigare på platsen där den nuvarande kyrkan står idag. Uppförandet av kyrkan gjordes under ledning av länsbyggmästare Oscar Sjöström.

Tunnvalv ersattes med platta innertak under ombyggnaden. Kyrkan består av ett rektangulärt långhus och koret är rakt avslutat i öster. En vidbyggd sakristia finns öster om koret och vid långhusets västra kortsida finns ett kyrktorn. Ett medeltida krucifix och ett epitafium från 1698 finns kvar från den gamla kyrkan.
Om kyrkan i Nås kan man läsa på sid 274 i boken Våra kyrkor släppt på Klarkullens Förlag.

Jag satt och tittade på Detroit-Edmonton i går kväll och i en relativt jämn match så vinner till slut Detroit med 2-1 och jag vet inte riktigt vad det beror på att Edmonton oftast förlorar de täta matcherna. Att man kanske kan skylla på att laget är för orutinerat funkar naturligtvis, men det är att göra det lätt för sig. Som jag ser det så är det alldeles för dåligt i egen zon och Detroit fick i går betydligt klarare målchanser. Edmonton fick hela tiden kriga sig till sina chanser medans Detroit med ett smart styrspel och en bra forechecking satte press på Oilers backar som då blir alldeles stirriga. Ryan Whitney var inte speciellt bra i går heller och jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men just nu saknar jag Theo Peckham. En stor stark back som kan hålla rent framför egen kasse med både lagliga och ibland olagliga metoder.

Det som överraskade positivt var Nikolai Khabibulin som gjorde sin första match för säsongen och han gjorde det fantastiskt bra också. Målvaktssidan ser bra ut och kunde man trada till sig en stabil back så kan det bli slutspel denna säsong. Ett lag som definitivt kommer att gå till slutspel är New Jersey Devils och det laget imponerar på mig år efter år. Matchen i går kväll vann man med 3-1 mot Pittsburgh trots underläge 0-1. Spelarna i Penguins tappade visst humöret och Devils är inte rätt lag att göra det mot. Två mål i Power Play i tredje perioden och så var det klart och två nya poäng fixade. Washington fick äntligen ordning på pinalerna. Man ställde Braden Holtby i kassen och han tackade, tog emot, höll nollan och samtidigt så gjorde laget fem mål framåt.

Just målvakterna spelade huvudrollen i många matcher den gångna natten. Förutom Braden Holtby så är det hållna nollor även från Al Montoya (Winnipeg) i 1-0 segern mot Ottawa, Antti Niemi (San Jose) och Mike Smith (Phoenix) i mötet som Phoenix vann med 1-0 efter straffar och James Reimer (Toronto) som stoppade alla 37 skotten Montreal sköt i segern med 6-0. Formstarkaste laget i ligan just nu är Vancouver som i natt tog sin femte raka seger genom att krossa Calgary på hemmaplan med 5-1.

Om vi kikar lite grann på svenskarnas målproduktion så är den rätt skral denna natt. Niklas Kronwall gör ett i segermatchen (2-1) mot Edmonton och Alexander Steen gör ett mål i förlustmatchen (5-6 efter straffar) mot Anaheim. Bobby Ryan gjorde två av Anaheims mål så då är garanterat supportrarna till Mora glada och nöjda.

Nattens tre stjärnor:

1. Bobby Ryan (Anaheim Ducks)
2. James Reimer (Toronto Maple Leafs)
3. Teemu Selänne (Anaheim Ducks)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar