lördag 9 februari 2013

Black Star Riders!

Den 4 januari 1986 avled Phil Lynnot. För den som inte vet vem denne herre var så kan jag tala om att han var den obestridde ledaren i bandet Thin Lizzy. Bandet Thin Lizzy hade Phil bildat i Dublin redan 1969 och deras sista studioplatta "Thunder & Lightning" släpptes 1983. På senare år har bandet Thin Lizzy åkt runt och spelat live. Bland annat spelade bandet på Sweden Rock 2011 och under förra året spelade man bland annat i Sala. Det är många hårdrockare inklusive mig själv som tyckt att det inte kännts vidare rätt att Scott Gorham varit ute och turnerat i Thin Lizzys namn. Nu har bandnamnet ändrats och i maj ska bandet Black Star Riders släppa sin första platta och i juni kommer de att besöka Norje. Scott Gorham som var Lizzys gitarrist i många år har med sig bland andra Ricky Warwick på sång och gitarr samt Y&T's gamle trummis Jimmy DeGrasso. Naturligtvis kommer det att spelas en hel del låtar från Thin Lizzys katalog, men vän av ordning som jag är så känns det betydligt mer okej denna gång.

Thin Lizzy under sin storhetstid

En match spelades natten till lördag borta i NHL och Dallas spöade Anaheim med 3-1 och det som jag ser som ett möjligt trendbrott är det faktum att Dallas för första gången denna säsong vann skottstatistiken i en match. I Anaheim klev målvakten Jonas Hiller av efter en period och ersattes av Victor Fasth. Nu vet inte jag hur skadans omfattning ser ut, men med tanke på hur Fasth spelat hittills så kan detta bli hans chans att redan nu ta hand om förstaspaden i Ducks.

Det är matcher färdigspelade under lördagskvällen, men de går jag igenom på detta ställe i morgon. Det som kan sägas nu är att vädret har ställt till det på östkusten i Usa så att matchen mellan Boston och Tampa Bay blev inställd.

Nattens tre stjärnor:

1. Kari Lehtonen (Dallas Stars)
2. Loui Eriksson (Dallas Stars)
3. Trevor Daley (Dallas Stars)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar