fredag 22 februari 2013

Jon English!

Den 26 mars 1949 föddes Jon English i Hampstead,London. Det har jag läst mig till på wikipedia. Han var också med i TV-serien "Mot Alla Vindar". Det är vad jag vet om denne herre som den 8/6 spelar på Sweden Rock. Jag vet inte vad jag ska tycka om denna bokning egentligen, men det blir säkert bra. Bättre än Pugh Rogefeldt är det i alla fall.

Den här känner man i alla fall igen.

Leksand var spellediga under fredagskvällen, men tack vare ett sent segermål för Tingsryd hemma mot Södertälje så är det klart att Leksand vunnit hockeyallsvenskan. Försprånget de skaffat sig är nu ointagligt och förutom seriesegern så belönas klubben med 200.000 kronor. De pengarna är välbehövliga dessa dagar. När det pratas pengar till föreningen så är det rätt så fantastiskt att samhället, bygden och fansen återigen sluter upp bakom sitt lag. "Nybygget" kallas något som drogs igång i december månad i fjol och nu har 4.145.000 kronor samlats in enbart under detta namn. Det som gäller för Leksands IF är att betala en skuld på c:a 20 miljoner kronor senast den sista augusti i år. Dessutom måste det egna kapitalet visa på plus i april 2014 för att laget ska få fortsatt elitlicens. Detta är jag tämligen säker på att Leksands IF kommer att klara FÖRUTSATT att det blir spel i Elitserien nästa säsong. Det känns som det är nu eller aldrig. Och visst är chansen stor att det lyckas. Jag tänker på den fantastiska säsong laget gjort där man vunnit hockeyallsvenskan, inte förlorat två matcher i rad på hela säsongen men framförallt har man ett grundspel och en säkerhet defensivt som jag aldrig sett i Leksands IF.

Jag sticker ut hakan redan nu och tippar att Leksand går upp och att Michael Raffl blir den store hjälten under kvalserien.

För mitt andra lag är det tungt och i Edmonton är det defensiven som brister "big time". Att Devan Dubnyk och Nikolai Khabibulin behöver hjälp av sina backar råder det inget tvivel om och jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta, men jag saknar Theo Peckham mycket just nu. Nattens match hemma mot Minnesota slutade 1-3 bland annat efter ett jätteslarv i egen zon som gav Devin Setoguchi läget där han gjorde 2-1. Chans till slutspel finns naturligtvis fortfarande, men då måste det till att börja vinna och matchen hemma mot Phoenix lördag kväll är viktig.

I övrigt så fortsätter Toronto att gå bra. Seger i natt mot Buffalo hemma med 3-1. Ottawa fortsätter att rada upp segrar på hemmaplan. 3-2 efter straffar mot New York Rangers. Detroit tappade 2-0 ledning till förlust 2-3 mot Columbus och i Dallas vann Vancouver med 4-3. De svenska målskyttarna under natten var Jakob Silfverberg och Mikz Zibanejad som gjorde varsitt mål för sitt Ottawa mot Rangers. Henrik Sedin gjorde ett av målen för Vancouver mot Dallas. Noterbart är att det fortsätter gå tungt för Washington. Ny förlust i natt. Denna gång hemma mot New Jersey med 2-3 trots ledning i tredje perioden. När ska Alexander Ovechkin vakna?

Nattens tre stjärnor:

1. Jonathan Huberdeau (Florida Panthers)
2. Matt Cullen (Minnesota Wild)
3. Blake Wheeler (Winnipeg Jets)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar