torsdag 19 maj 2011

Torsdagsklassiker Del 9!

Eftersom jag inte hade någon möjlighet att blogga förra veckan så blev det ingen torsdagsklassiker då. Nu är det dock dags igen och plattan jag funderar kring denna gång är "Burn" med Deep Purple. Den 15 februari 1974 släpptes plattan och den markerade en ny era för bandet. Ian Gillan var borta och sången delades nu av David Coverdale och Glenn Hughes. Deep Purple och deras 70-tal har varit ett svart hål för mig i många år och ska jag vara ärlig så är det först de senaste 10 åren jag fått upp öron för deras 70-tal. Eftersom det är perioden med Ian Gillan som tilltalar mig mest så tycker jag att denna platta inte är så bra som många vill få den till. Titelspåret är naturligtvis skitbra och "Might Just Take Your Life" funkar också väldigt bra.

Sen blir det lite svajigare där "Lay Down Stay Down" och "You Fool No One" svänger en del medans "'A' 200" är bland det sämsta bandet gjort. Att Deep Purple trots allt är värd all framgång och uppskattning för sitt 70-tal kan jag idag skriva under på även om denna platta långt ifrån är deras bästa. Slutbetyget stannar på 6,25.

Deep Purple- Burn
Burn
Might Just Take Your Life
Lay Down Stay Down
Sail Away
You Fool No One
What's Goin On Here
Mistreated
'A' 200

Tidigare Klassiker:
Ozzy Osbourne- Bark At The Moon (6,30)
Thin Lizzy- Fighting (5,40)
Accept- Restless And Wild (7,40)
Iron Maiden- Somewhere In Time (8,25)
Saxon- Power & The Glory (6,87)
Def Leppard- Pyromania (7,80)
Judas Priest- Killing Machine (6,90)
Rush- Moving Pictures (7,57)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar