söndag 1 maj 2011

Kyrkresan går vidare!

En mycket trevlig kväll blev det i går och att festa med Falufolket är banne mig inte det sämsta. Det som känns extra bra är att numer har jag en egen "mugg" och en egen "T-Tröja". Grogg och öl är gott så vi får väl se om det inte blir en kortare väntan än vanligt på dessa kompisar nu. Kvelertak var något som lyssnades på och jag blir alldeles chockad över mig själv att jag kan lyssna och tycka om norska band i den hårdare skolan. För mig är Norge förknippat endast med TNT och Return och det är inte de tuffaste banden precis.

Match nummer 2 i hockey-vm gick också enligt planerna. 9-1 mot Frankrike efter bland annat 2 mål av Jeff Skinner och obesegrade efter två matcher. Kanada har ett bra lag i årets VM och det kan förhoppningsvis räcka hela vägen till guld.

Folkärna kyrka besöktes förra veckan och vi tar oss från Folkärna via en väg som inte ens har nåt nummer. Vi hamnar först i Näs bruk där vi tar oss över en av swedens most famous rivers. Det är naturligtvis Dalälven jag pratar om och när älven är passerad så fortsätter resan några kilometer till och ändstationen på veckans resa heter By. Där står en kyrka vars torn påminner en del om Folkärna. Kyrkan byggdes på 1790-talet och den placerades på samma ställe där en medeltidskyrka stått. Byggmästare Sjöström från Torsåker är mannen som byggt kyrkan i By och materialet är gråsten. Dessutom så är denne byggmästare Sjöström med förnamnet Eric mannen som byggt tornet i Folkärna så därav likheterna skulle jag vilja påstå. Dopfunten härstammar från 1200-talet och ett mysterieskåp daterat till omkring 1520 är tillverkat i Bryssel.


Som vanligt tackar jag Klarkullens Förlag för boken Våra kyrkor där jag även denna vecka plockat en hel del av min information. Nästa söndag går kyrkresan vidare och då tar vi oss norrut, men vi håller oss kvar i Dalarna.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar