söndag 18 september 2011

Söndag betyder kyrkresa!

En kund frågade mig idag hur hon skulle göra för att sluta röka och snäll som jag är så förklarade jag att det är bara att sluta tvärt. Ska sanningen fram så har jag kanske haft stor karaktär, tur eller ett riktigt jävlar anama för jag slutade snusa för 2 år och 1 månad sen idag och jag bara bestämde mig att nu får det vara bra. Visst har jag haft sug efter att stoppa in en Ettan lös under läppen, men varje gång suget kommit har jag stått emot det. Näste i hemmet som slutat är Lisa som nu varit rökfri i 18 dagar och med hjälp av nikotintuggumin så funkar det också än så länge. Nu är det dags att försöka göra äldste sonen rökfri också för vill han komma någonstans inom innebandyn så funkar det inte att röka.

Jag är snart klar med mina personliga funderingar kring Leksands lag denna säsong och idag är det murbräckan från Gästrikland som ska granskas. Jacob Blomqvist är född den 8 november 1986 och som hockeyspelare är han lite smådryg att möta på grund av sin storlek. En spelare i Rögle råkade titta ner i isen under matchen i går och försent upptäckte han Blomqvist där det tog tvärstopp. Jacob har näsa för målet också och det bevisade han säsongen 2009-10 när han i Bofors gjorde 56 poäng (24+32) på 52 matcher och det året var det endast Pelle Prestberg som gjorde fler poäng. Förra säsongen testade Blomqvist elitseriehockey i Modo och det gick sådär mycket tack vare att han fick harva i fjärdekedjan med minimal speltid. Revansch sökes denna säsong och det känns spännande att Leksand har både Prestberg och Blomqvist i laget denna säsong.
Kyrkresan tar sig från Sandarne och jag och min mor tog oss vidare till Stugsund bara för att upptäcka att där finns det minsann ingen kyrka längre. Nähä tänkte vi och drog oss vidare längs gamla E4:an (tror jag) för att hamna i Ljusne. Min mor har en gammal väninna boende i Ljusne så där stannade vi för att fika och käka en bit mat. Ljusne kapellförsamling startade upp 1894 och två år senare övertogs en byggnad som tidigare varit både kyrksal och skola. En ombyggnad till kapell startades efter ritningar av arkitekt C. Widell, Stockholm. Invigningen av kapellet sköttes av kontraktsprost R.T. Kihlberg.

Den treskeppiga interiören har inga valv utan i stället handlar det om öppna snidade takstolar. Predikstolen är placerad ovanpå altaret och ljuskronan av mässing med sina tolv pipor tillverkades i Ljusne 1896. Interiören från 1896 är i stort sett intakt trots en renovering som skedde 1926. Ett belsut om rivning klubbades igenom 1963, men förhindrades av Riksantikvarieämbetet.
Informationen är hämtad från boken Våra Kyrkor utgiven av Klarkullens Förlag. Bilden är tagen av undertecknad.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar