onsdag 7 september 2011

När orden inte riktigt räcker till!

De som känner mig vet att jag aldrig har problem att få fram ord när jag pratar. Jag har kanske något som kallas talets gåva vad vet jag. Dagens inlägg var tänkt att handla om Leksands nye skyttekung Jon Knuts, men i stället så raserades hela hockeyvärlden tidigare idag när det ryska KHL-laget Lokomotiv Jaroslavl på väg till match i Minsk kraschade med sitt flygplan och nu i kväll så är det 43 av 45 som avlidit och chansen är nog inte så stor för de två som överlevt heller.

Sverige har förlorat sin landslagsmålvakt Stefan Liv och naturligtvis är det en stor tragedi för svensk ishockey, men tänk på alla de som förlorat sin pappa, sin son eller sin livskamrat. Det måste kännas fruktansvärt. En annan sak som känns fel är alla spekulationer kring såna här händelser. Vissa uppgifter talade om att Ruslan Salei åkt före till Minsk av personliga skäl och så visade det sig att så var inte fallet utan han är en av de 43 omkomna. Att som anhörig få det första beskedet och känna hoppet växa för att sen bara känna sitt liv slås i spillror måste kännas fruktansvärt.

Stefan Liv, Olexander Viyukhin, Vitali Anikeyenko, Mikhail Balandin, Robert Dietrich, Marat Kalimulin, Karel Rachunek, Ruslan Salei, Maxim Shuvalov, Karlis Skrastins, Pavel Trakhanov, Yuri Urychev, Gennadi Churilov, Pavol Demitra, Alexander Kalyanin, Andrei Kiryukhin, Nikita Klyukin. Jan Marek, Sergej Ostapchuk, Daniil Sobchenko, Ivan Tkachenko, Josef Vasicek, Alexander Vasyunov och Artem Yarchuk har avlidit i denna oerhört tragiska olycka. Dessutom så är tre stycken habila fd NHL-spelare omkomna också i egenskap av tränare för klubben. Brad McCrimmon, Alexander Karpovtsev och Igor Korolev.

Jag har tidigare i kväll gråtit över detta trots att jag inte har nån personlig koppling till någon av spelarna, ledarna eller personalen i planet. Jag har gråtit över det faktum att det är så oerhört tragiskt att ett helt hockeylag bara försvinner på några sekunder. Tack och lov så händer detta inte speciellt ofta med tanke hur mycket plan som trafikerar jorden varje dygn.

Dessa ord har tagit flera timmar att först få fram i huvudet för att sen få ner här. Jag ber till gud att det aldrig ska hända igen.

R.I.P. Lokomotiv Jaroslavl

1 kommentar: