måndag 5 september 2011

Kyrkresan går vidare!

Om det är något jag fick lära mig i helgen så var det att jag måste vara tidernas största tidsoptimist. Vänner från Skåne, Värmland, Södermanland och Dalarna fanns på plats i lördags för att som tanken vara avnjuta hårdrock under 14 timmar. Tidsmässigt så sket det sig totalt och när sista låten med Gary Moore & Phil Lynnot tonade ut så hade 17 timmar gått. Det hela funkade trots allt för att det satt tåliga personer i vårt vardagsrum. Ett stort tack riktas till er som fanns på plats och jag hoppas att vi ses om två och ett halvt år när det är dags för nästa musikmaraton.

Joonas Rönnberg är ett nyförvärv som Tommy Salo har handplockat från Oskarshamn. Han är född den 19 februari 1983 i Vantaa, Finland. En stor rackare handlar det om och med sina 192 cm och 99 kilo så kommer det att smälla duktigt i sargerna i framförallt Leksands försvarszon i vinter. Det enda jag sett av Rönnberg är de två matcherna jag bevittnade i Clas Ohlson Cup och jag tyckte det såg stabilt ut. Defensivt är Rönnberg den spelare som gör att Grand-Pierre inte kommer att saknas allt för mycket och offensivt så står han fortfarande uppsatt som målskytt mot Lillehammer på Leksands hemsida även om det målet gjordes av Jacob Blomqvist. Statistiken för Rönnberg i Oskarshamn förra säsongen 12p (3 mål+9 Assist) på 49 matcher.
Eftersom bloggandet låg nere under lördagen så tittar vi lite grann på ytterligare ett av årets nyförvärv. När Mattias Timander blev klar för Leksand så var det endast 37 jag såg framför mig. Då var det inte klart att han skulle få nummer 37 på sin tröja utan 37 i detta fall var hans ålder och jag tänkte vad fan ska dom med en gammal back till. Jag gör avbön för att vissa fick höra elaka kommentarer och för att jag hade så fruktansvärt fel. Mattias Timander kan vara den bästa värvning Leksand gjort de senaste 20 åren. Han var en riktig fältherre i matcherna mot Västerås och Örebro och om inte skador stör så kommer Timander att snitta över 30 minuter per match i hockeyallsvenskan 2011/12. Nyttig i alla spelformer och två mål redan på försäsongen vittnar om stordåd som målskytt också.............kanske :). Tittar man igenom Timanders karriär så känns det som att det skulle ta hela dagen att beta av den. Förutom en säsong i Husum (Division 1) så har han varit Modo trogen under sina år i Sverige. Boston Bruins, Columbus Blue Jackets, New York Islanders och Philadelpfia Flyers har representerats i NHL och nu ska han försöka att föra Leksand tillbaka till Elitserien. Det som slår mig är att Mattias Timander aldrig spelade TV-pucken. 19 poäng (4 mål+15 assist) blev det på 55 matcher i Elitserien förra säsongen.

Välkommen till Leksand Mattias.
Kyrkresan går vidare och förra veckan befann vi oss i Vågbro som är en förort till Söderhamn. Vi sätter oss i bilen och letar på skyltar med texten centrum för det är nämligen i Söderhamns centrum vi hittar nästa kyrka på vår resa. Ulrika Eleonora Kyrka är namnet på kyrkan som började byggas den 11 september 1685. Där prästgården står idag stod den första träkyrkan i Söderhamn som invigdes 1621. 100 år senare brändes den kyrkan ner av ryssen, men då hade redan Ulrika Eleonora Kyrka byggts och den klarade sig. Hösten 1692 invigdes kyrkan som fick sitt namn efter drottningen eftersom hon gjort stora donationer till kyrkan. Klockstapeln byggdes 1748 och det var samma år som storklockan gjöts om.

Kyrkoherde Lars Portuan tog initiativ till kyrkans byggnad och den är byggd som centralkyrka med korsarmar och torn i mitten. I något som kallas prostvisitation skrevs 1787 att denna kyrka var prydligast i landet på utsidan, men invändigt behövde den snarast rustas upp. Predikstolens stomme härstammar från 1680-talet och pryds av sex snidade figurer. Den nuvarande altarprydnaden kom till kyrkan 1825 och krucifixet är skänkt av Kyrkobrödrakåren 1971.
Bilden på kyrkan är tagen av undertecknad. Bilden på Mattias Timander är hämtad från swedishislander.wordpress.com och bilden på Joonas Rönnberg har hämtats från wikipedia. Texten om Ulrika Eleonora Kyrka har skrivits om en del, men på sidan 70 i boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag hittas den.

Vi säger så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar