måndag 26 september 2011

Daladerby, 2 x Y&T, kyrksresa & första trepoängaren!

Ett späckat schema har gjort att bloggandet blivit lidande under helgen. Jag tänkte hur som helst berätta hur min helg varit och nu är det verkligen betoning på Hårdrock & Hockey. Lördag eftermiddag spenderades hemma hos en kompis och matchen Mora- Leksand sågs på Viasat. Spelet gör att jag har fortsatt hopp för mitt lag. Det som gör mig konfunderad är att det är Pelle Prestberg som för andra matchen i rad ger bort ett matchavgörande mål. Samtidigt kan det vara bra att det är han och inte Filip Forsberg med tanke på att Prestberg lättare kan skaka av sig detta och gå vidare. Matchen i sig var en jämn historia där Leksand gjorde en riktigt bra andraperiod och efter Olimbs ledningsmål tog det tyvärr för kort tid innan Mora kvitterade. Hade ledningen hållt i sig perioden ut så hade Leksand haft stora chanser att gå segrande ur denna strid. Nu vände dock Mora och vann säsongens första daladerby med 3-1.

Efter hockeyn bröt man ihop en kort stund för att ladda för nästa evenemang som gick av stapeln på rockklubben Rockland i Sala. På scenen stod amerikanska hårdrocksbandet Y&T och det blev två fantastiska kvällar där dom på lördagen bjöd publiken på 26 låtar som brändes av på 2 timmar och 41 minuter. Söndagen bjöd på ett något kortare set, men 2 timmar och 15 minuter är helt okej. Det som är fascinerande med detta band är att dom spelat på 2 ställen i Sverige. Det är Rockland (Sala) där dom varit och uppträtt sex gånger och sen har dom spelat på Sweden Rock Festival tre gånger. Av dessa nio spelningar har jag bevittnat åtta och det har varit fantastiska konserter varenda gång. För er som inte hört Y&T så kan jag rekommendera plattor som "Earthshaker", "Black Tiger", "Mean Streak", "Down For The Count", "Contagious" och "Ten" till att börja med. Senaste plattan "Facemelter" finns på Spotify och den är definitivt en av 2010 års bästa plattor. http://open.spotify.com/album/6HZoujOPJF1WRHbwjThx0A

Trots att det inte är söndag ska vi ta kyrkresan vidare längs norrlandskusten. Vi befann oss senast i Ljusne som ligger söder om Söderhamn. Därifrån åkte jag och min mor vidare till Vallvik för där skulle det enligt uppgift finnas ett kapell, men jag tror inte kapellet existerar längre. Vi hittade byggnaden, men klockstapeln som finns på en bild jag sett var borta och då antog jag att kapellet inte längre existerade. I stället fortsatte vi söderut och hamnade i en ort vid namn Bergby och där hittade vi nästa kyrka på resan. Hamrånge kyrka handlar det om och den uppfördes 1847-54 efter ritningar av länsbyggmästare C.A. Setterberg och arkitekt Johan Fredrik Åbom. Kyrkan består av ett rektangulärt, treskeppigt långhus med utbyggd absid i söder.

Ingångar finns i norr , genom tornets bottenvåning samt mitt på långhusets öst och västsida. Långhuset har skiffertäckt sadeltak och tornet med takfall i samtliga väderstreck kröns av lanternin och spira. Det stora kyrkorummet indelas i tre skepp av oktogonala pelare som bär det kraftiga bjälklaget och mittskeppets tunnvalv. Vid en restaurering 1934 tillkom den nuvarande färgsättningen. 1869 utfördes altartavlan av Albert Blombergsson.
Texten ovan är tagen från Wikipedia och även bilden är stulen därifrån.

Sist men inte minst så har första trepoängaren bärgats också. Jens Holmström stod sin första match för säsongen och han firade detta med att hålla nollan i 3-0 segern hemma mot Borås. Tyvärr var jag inte på plats eftersom sambon skulle ha jobbat i natt. Nu blev hon sjuk, men jag tog ett beslut att vara hemma trots det. Kvällens publiksiffra var 2821 och det känns trots allt okej dels med tanke på den oerhört svaga starten av Leksand samt att Borås aldrig varit någon publikmagnet. Det var oerhört skönt att det blev en seger. Matchen i veckan borta mot Västerås blir stentuff eftersom Västerås är enda laget med full pott hittills i serien. Nästa hemmamatch spelas på söndag mot Tingsryd.

Leksand- Borås 3-0 (1-0,1-0,1-0)

1-0 Jacob Blomqvist (Henrik Andersen, Mattias Timander)
2-0 Gabriel Karlsson (Pelle Prestberg)
3-0 Johan Ryno (Mark Hurtubise) EN
Skott: 30-30

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar