onsdag 21 september 2011

Leksands IF rövknullar sina supportrar!

Hemma efter att ha varit i Leksand och bevittnat hemmapremiären av säsongens allsvenska. Resultatet var inget vidare även om Leksand var minst lika bra (eller dåliga om man nu vill säga så) som Örebro. Det Leksand förlorar på i kväll är att Erik Hanses gjorde en tämligen kass match. Innan jag fortsätter mina funderingar kring själva matchen så tycker jag det är för jävligt att Leksand bytt så att dom nu endast spelar period 2 (tidigare har det alltid varit period 1 och period 3) mot oss i klacken. Det må vara en bagatell, men inte för mig och garanterat är jag inte ensam om att tycka detta. Och är det som någon sa på Norra stå att dom ska fjäska för de som sitter i restaurangen på andra sidan så är det helt enkelt så att Leksands IF rövknullar sina egna fans. Men det kanske är så att dom vill ha en tyst hall för att det genererar mer pengar i kassan. Jag tycker detta är hur jävla värdelöst som helst och klacken var inte på bettet idag och risken är att det inte blir bättre om detta kommer att fortgå. Så där ja då har jag gnällt färdigt för idag. Stefan Liv fick en hyllning där en banderoll satt uppsatt där det stod "Vila i frid Stefan". Varför den togs bort innan matchen startade är dock en gåta. Emil Nilsén blev avtackad av superstars efter 14 år som klackledare. Numera intervjuar han spelare i periodpauserna och ser väldigt proper ut. Det skiljde dock en meter när han stod bredvid Johan Ryno :)

Om jag går tillbaka till själva matchen så var det en konstig första period där egentligen ingenting hände förutom två mål. Örebro tog ledningen och den ska Hanses ta. Kvitteringen kom i Power Play och Johan Ryno presenterade sig för sin nya hemmapublik. Andra perioden var publiken missnöjd med domaren och visst är utvisningen på Jens Bergenström tveksam bakom Örebros mål, men sånt jämnar alltid ut sig och så även i kväll när Raffl föll oerhört lätt i en närkamp i tredje perioden. Ryno hade ett jätteläge att ge Leksand ledningen, men i stället så går Örebro till anfall och sätter en fladderpuck som troligtvis min yngsta katt skulle ha tagit. Innan perioden är till ända har dock Leksand återigen kvitterat genom Jon Knuts och sett till matchen så långt var det inte rättvist.

Tredje perioden trummar Leksand på och det är riktigt nära att någon av Jens Bergenström, Pelle Prestberg eller Tobias Forsberg kan avgöra tillställningen. I stället går Örebro upp och avgör matchen med två mål i den sista matchminuten och inte heller dessa mål är omöjliga för Hanses. Sett till Leksands tredje period så är dom värda att vinna matchen. Ingen skugga ska dock falla över Örebro som är ett av seriens bästa lag. En spännnade säsong väntar och nu är det Mora som ska spöas på lördag.

Leksand- Örebro 2-4 (1-1,1-1,0-2)
0-1 Henrik Löwdahl (Andreas Frisk)
1-1 Johan Ryno (Michael Raffl, Pelle Prestberg)pp
1-2 Johan Adolfsson (Robin Olsson)
2-2 Jon Knuts (Henrik Andersen)
2-3 Pär Edblom (Matt Keith)
2-4 Johan Sjödell-Wiklander (Conny Strömberg)
Skott:30-22
Publik: 5177

Poängligan efter 2 omgångar:
Gabriel Karlsson 2p (2+0)
Johan Ryno 2p (1+1)
Michael Raffl 2p (1+1)
Jon Knuts 1p (1+0)
Pelle Prestberg 1p (0+1)
Henrik Andersen 1p (0+1)
Tobias Forsberg 1p (0+1)
Jacob Blomqvist 1p (0+1)
Johan Ryno 1p (0+1)
Mads Bödker 1p (0+1)

Vi säger så.

2 kommentarer:

  1. var inte klacken på bettet? vilken match var du och tittade på?

    SvaraRadera
  2. Visst var klacken okej, men jag tyckte det var sämre tryck än det brukar med stunder av undantag naturligtvis. Jag kanske snöar in för mycket på det här med att dom spelar åt "fel" håll i två perioder.

    SvaraRadera