onsdag 6 mars 2013

Uppdrag Granskning!

Jag har bloggat om klara band till Sweden Rock Festival de senaste veckorna och jag ska fortsätta med det, men inte idag. Uppdrag granskning har synat Leksands kommun och deras hållning till hockeylaget Leksands IF. Att jag hyser viss kärlek till hockeylaget Leksands IF vet alla som känner mig om. Och jag ska påpeka att min stolthet och kärlek till laget absolut inte förändrats trots detta TV-program.

Det som synas är hur Leksands kommun agerat och när man ser programmet så är det naturligtvis oerhört vinklat, men faktum kvarstår att Göran Wigert som är kommunchef i Leksands kommun INTE ger ett särskilt förtroendeingivande intryck. Detsamma gäller kommunalråd Ulrika Liljeberg som svarar väldigt svävande på rakt ställda frågor. Vad ska egentligen de som bor i Leksands kommun tro efter att ha sett detta? Det är trots allt folkvalda politiker det handlar om som sitter och leker bort kommuninvånarnas skattepengar. Att det sen finns personer som tycker att det är skit samma om skattepengar används för att rädda Leksands IF är lika skrämmande. Visst fan är det viktigt att Leksands IF kommer tillbaka till Elitserien, men INTE till vilket pris som helst. Att se en supporter till laget säga att det hellre ska läggas skattepengar på hockeylaget än skolorna är bara tragiskt. Då har man inte mycket perspektiv här i livet och man har garanterat inte barn i skolåldern.

Sen har vi den där fantastiska historien om delen av trottoaren som kommunen sålt till Leksands camping (som visst ägdes av Leksands IF) för en krona för att det skulle skatteplaneras enligt Göran Wigert. Visst betyder Leksands IF massor för kommunen, men det är naturligtvis inte okej att de strider mot kommunallagar för att stödja sitt hockeylag. Leksands IF borde vara självförsörjande. Nu är man inte det tack vare att man haft på sig en kostym anpassad för elitserien trots att man spelat i allsvenskan sen 2007. Man behöver inte vara ekonom för att veta att visst fan går det åt helvete när man satsar och satsar och satsar och laget inte levererar resultat (i det här fallet avancemang till elitserien).

En sak som jag dock aldrig kommer att sluta imponeras av det är stödet som Leksands IF får från företag och privatpersoner runt om i landet. Nybygget har snart samlat in fem miljoner kronor och "Vision 2019" som är en långsiktig satsning har just nu gett 363.005 kronor. Personligen så lägger jag inte en krona i de tiggarhinkar som bärs runt i hallen i samband med matcher. Ni må kalla mig en konservativ gubbjävel, men jag anser att det är knappast jag som är upphov till situationen som uppstått. Jag bidrar på andra sätt anser jag genom att handla kaffe, öl, läsk, godis, popcorn och allt vad det nu är. Enligt många gör jag säkert fel, men jag ser moraliskt på det hela och då anser jag att Leksands IF får städa upp sin skit själva också och inte komma och tigga av oss supportrar.

En annan sak som slog mig när jag tittade på Uppdrag granskning var att det är knappast de skarpaste hjärnorna som huserar inom politiken i Leksands kommun. Så nog fan har Leksands IF dragit nytta av detta faktum när det ska förhandlas. Jag är tämligen säker på att det finns betydligt smartare personer som är med och styr Leksands IF.

Jag är lite fundersam hur det kunde visa plus i böckerna i april 2012 för att ett halvår senare visa minus etthundrafemtio miljoner? Naturligtvis så förekommer ekonomisk skit inte bara i Leksands IF utan garanterat i de flesta ishockeyföreningar runt om i landet. Jag är glad att det är Leksand som granskas just nu för då har de förhoppningsvis fått ordning på sin skit när det börjar krypa fram att det finns stora skulder i andra föreningar också. Slutligen skulle jag vilja skriva att även om kärleken är stor till laget så kan man ALDRIG och ska ALDRIG acceptera att det kan bollas med miljoner i den omfattning som det gjorts i Leksand de senaste åren. Vems fel det är kan man spekulera länge i och det enda man kan säga med säkerhet är det faktum att både Leksands kommun och Leksands IF är lika skyldiga i denna soppa.

Jag är trots allt stolt Leksing tills jag dör och nu ser jag fram emot det sportsliga som startar torsdag nästa vecka med match mot Södertälje hemma.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar