söndag 3 mars 2013

Threshold!

Ett av de band som jag ser mest fram emot på sommarens festival är Threshold. Dom spelar på onsdagen den 5 juni och jag ser det som en bra start på en fullständigt formidabel festival som kommer att avslutas på ett fantastiskt sätt med Rush på lördagen. Threshold är ett band som växt i mina öron sen jag först hörde bandet i och med plattan "Dead Reckoning" och den smått fantastiska "Slipstream". Jag kan varmt rekommendera senaste plattan "March Og Progress" också som enligt mig tillhör toppen av det som släpptes under 2012.

Lyssna och njut

Min puls just nu är normal som det känns, men jag antar att den om elva dagar ligger på strax över 800 eller något liknande. Kvalserien startar den 14 mars och innan det datumet så har BIK Karlskoga, Djurgården, Örebro och Oskarshamn spelat ett förkval på sex omgångar där det lag med flest poäng får spela kvalserie. Detta startar måndag kväll med matcherna Oskarshamn-BIK Karlskoga och Örebro-Djurgården. Det blir stenhårt skulle jag tro och mitt tips är att Djurgården vinner detta förkval och tar den sista platsen i kvalserien.

"Nollan" i nattens NHL heter Braden Holtby och han är målvakt i Washington Capitals. Det är fortfarande sex poäng upp till slutspel för Capitals, men just Holtby kan vara den som stänger igen och vinner matcher åt laget. Ser man till de utespelare som levererade bäst under söndagsnatten så kan man notera att Andrew Cogliano gjorde hattrick för sitt Anaheim i strafförlusten (4-5) mot Phoenix. Buffalo vann hemma mot New Jersey med 4-3 efter straffar och räknar man Jason Pominvilles avgörande straff så gjorde även han hattrick. I Montreal mådde tränarna inget vidare bra även om publiken måste ha älskat matchen mellan Montreal och Pittsburgh. Penguins vann till slut med 7-6 efter förlängning.

Den enda svenske målskytten hittar vi i Vancouver där Daniel Sedin gjorde ett mål i Canucks 5-2 seger mot Los Angeles Kings.

Nattens tre stjärnor:

1. Andrew Cogliano (Anaheim Ducks)
2. Braden Holtby (Washington Capitals)
3. Brandon Sutter (Pittsburgh Penguins)

Söndag brukar betyda att jag tar er med på min kyrkresa. Denna söndag är inget undantag utan vi fortsätter norrut i Sveriges vackraste landskap Dalarna och efter att ha besökt kyrkan i Vansbro så har turen idag kommit till Äppelbo. En mil norr om Vansbro hittar man Äppelbo och kyrkan i detta samhälle uppfördes 1771 och den ligger alldeles bredvid vägen som tar turisterna till Sälen. På platsen där kyrkan står fanns ett kapell tidigare som byggdes och stod klart år 1664. Träkyrkan i Äppelbo består av ett långhus med avskurna hörn. En utbuggd sakristia finns i öster och ett kyrktorn i väster.

Långhuset och sakristian är reveterade och tornet är brädfodrat. Tornet kröns för övrigt av en plåtslagen huv med spira. Under 1880-talet gjordes en omfattande renovering både in och utvändigt. Till långhusets västgavel fogades då kyrktornet, i fantasifull nygotik med rika snickerier. Kyrkans fick sin nuvarande skepnad i samband med en restaurering 1982 då kyrktornets ursprungliga brädfodring åter togs fram. Kyrkans främsta inventarie är en brudkrona.
Dagens text är hämtad från wikipedia med visst bistånd från boken "Våra Kyrkor" som är utgiven på Klarkullens Förlag. På sid 275 hittar man Äppelbo kyrka.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar