lördag 16 mars 2013

Kvalserien 2013!

Kvalserien har startat och det ser bra ut. Och eftersom Leksand förlorade kvällens match mot Örebro är det lika bra att jag förklarar vad jag egentligen menar. Premiären i torsdags är bland det bästa jag sett Leksands IF prestera någonsin. Södertälje hade med facit i hand inte skuggan av en chans och matchen var avgjord redan efter 53 sekunder när Filip Forsberg gjorde sitt första av två mål. Jon Knuts ökade på till 3-0 i andra perioden och att sen Jeglic fick styra in 3-1 är mer av akademisk betydelse. När SSK i tredje perioden skulle jaga underläget så stängde Leksand igen fullstädigt och att Södertälje endast fick iväg 5 skott på mål i sista perioden är ett hyfsat betyg på Leksands defensiv.

Känslan inför match två var naturligtvis god och när Michael Raffl stänker in 2-0 mot Örebro i deras hall så börjar tankarna gå igång att det kanske finns chans att Leksand står på sex poäng efter två matcher. Nu blev det inte så eftersom Örebro gjorde en fantastisk upphämtning och vann till slut matchen med 5-2. Men att som Harald Lückner säga att Leksand viker ner sig det är skitsnack. Laget har inte marginalerna på sin sida denna kväll. Tim Sandbergs sidledsförflyttning och räddning på Filip Forsbergs direktskott i andra perioden är världsklass (där har den gode Lückner helt rätt) och sen är det stolpe ut både för Kevin Kapstad och Pär Edblom. Gör Leksand mål på någon av dessa chanser så är min uppfattning att dom stänger matchen. I stället får Örebro två stycken psykologiskt viktiga mål som gör att man får energi.

Sett till hela matchen så vinner Örebro rättvist och jag är imponerad över deras sätt att ta tillvara på sina chanser. I tredje perioden sa det bara pang pang pang så var ställningen 5-2 och matchen över. Jag är helt övertygad att detta Leksand kommer att ta sig i kragen och varför inte skaka om Rögle på tisdag. Mitt tips är att Oscar Alsenfelt startar den matchen. Om det sen blir en tillknäppt match så tror jag Leksand tjänar på det. I kvällens match var det ett böljande spel som inte riktigt passade Leksand.

I Sm-slutspelet är det snart slutspelat för både Brynäs och Modo. Skellefteå och Färjestad har redan 3-0 i matcher i deras respektive matchserie och det finns inte på världskartan att varken Brynäs eller Modo kan vinna fyra raka matcher.

Edmonton tappade ledning återigen natten till lördag. 2-0 mot Detroit blev till slut förlust med 2-3 efter övertid. Och den som avgjorde var den sanslöst duktige Pavel Datsyuk. I mina ögon definitivt en av världens 10 bästa hockeyspelare. Ett äkta självmål bjöd Jeff Petry på också och då blir det svårt att vinna hockeymatcher.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar