söndag 1 juli 2012

Grattis Spanien!

Fotbolls-EM är slut och Spanien är mästare återigen och jag kan i ärlighetens namn inte bry mig mindre. Jag har inte sett en hel match i detta EM och det närmaste känslor jag kom var när England återigen missade i straffläggningen i ett mästerskap. Denna gång var det Italien som slog ut England. Att det gick åt helvete för Sverige struntar jag rätt mycket i också även om jag kan höja på ögonbrynen att Sverige inte vann turneringen. Enligt Aftonbladet och Expressen så var det redan klart ett par veckor innan EM startade att Sverige skulle vinna.

Nog om fotboll nu för att i stället fortsätta kyrkresan. Om man åker norrut från Grycksbo på väg 80 så når man Bjursås efter inte alltför lång tid. Innan kyrkan byggdes mellan 1791-1803 fanns ett kapell på Dössberget i Bjursås. Kyrkan som är en enskeppig salkyrka är ritad av arkitekt P W Palmroth. Kyrkan är stor och har måtten 54 meter lång, 18 meter bred samt att tornet mäter 34 meter i höjd.

När Karl IX var kung upphöjdes Bjursås till pastorat (omkring 1607) och en kyrka byggdes. Denna kyrka blev för liten med tiden och beslut om att bygga ny kyrka togs 1786. Vid en renovering 1921-22 tillkom "lillkyrkan" där det gamla altaret från gamla kyrkan nu är placerat. Bernt Svedin har målat altartavlan och den målades 1792. Dopfunten är från 1628.
Jag tänkte avsluta med en liten anekdot som är hämtad från SR P4 här i Dalarna. Jon Norberg må vara den absolut sämsta radiopratare världen hört, men ibland får även han till det. Den 29 september uppträdde Johnny Logan i Bjursås kyrka och innan detta uppträdande blev han intervjuad i radio och då ställer Jon Norberg följande fråga på det härligaste dalmål som finns:

- "Mr Logan, have you ever been to Bjurs Before"

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar