måndag 2 juli 2012

Funderingar kring människor (läs kunder)!

Jag har den senaste tiden kommit på mig själv att fundera kring människors beteende när dom går och handlar. Efter 13 år på COOP Nära i Sunnansjö så har jag sett en hel del och jag förundras än idag över hur folk funkar så fort de kommer in på en livsmedelsbutik. Naturligtvis så är den större delen av kunderna helt okej där det går att slänga lite käft och framförallt så kan man skoja. Sen finns det motpolen som minsann aldrig skulle kunna bjuda ens på ett leende och än mindre säga hej när dom kommer fram till kassan. Ibland känner jag att jag skulle vilja ruska om vederbörande och säga att det kostar inget att vara glad i alla fall någon gång.

Jag tänkte bjuda på några riktiga godbitar när det gäller folks påhitt och dumhet:

*Klassikernas klassiker är när kunden kommer fram och vill köpa en trisslott med vinst och sen kommer skrattet som verkligen visar att dom hittat på detta helt själva.

*Vi har flyttat vår postdator för cirka ett halvår sedan och det är oerhört fascinerande att se de kunder som frekvent hämtar paket och fast de vet om att vi flyttat datorn lik förbannat står och väntar vid gamla stället. Sen säger dom lite diskret att -"Javisst ja, ni har ju flyttat ut i butiken". Och det kunde vara slut där, men inte. När jag dragit streckkoden på avin eller knappat in sms-koden så förflyttar jag mig cirka sex-sju meter bort för att hämta paketet. Vad tror ni händer då?? Jo naturligtvis så tar kunden rygg på mig för att ändå få vända och gå tillbaka eftersom jag måste scanna paketet för att få ur det ur vårt system.

* En annan sak är när pantmaskinen är full. Maskinen står mellan våra ingångsdörrar och den piper när den är full. Då ställer sig de flesta kunder innanför dörren och påpekar att det är fullt (som jag inte redan hört det). Och naturligtvis så kan vederbörande inte hålla i dörren så den går igen. Jag tar då nyckeln till denna pantmaskin och går ut via utgångsdörrarna och går in genom ingångsdörren för att nå min favoritmaskin. Vad tror kunden gör?? Jo då är de flesta så fantastiskt funtade så de följer efter mig och går runt de också för att sedan ställa sig i vägen för mig när jag ska tömma säcken.

* Sen har vi de som trots att vi haft återbäring ett tag nu inte vill lära sig att läsa innantill. Det kan låta ungefär såhär efter att kunden dragit sitt MedMerakort:
- Jag vill betala med mitt bankkort. Hur gör jag nu?
- Tryck pil ner för annat betalsätt.
- Nu har jag gjort det. Chippar jag i kortet nu?
- Nej du måste först välja om du vill använda eller spara din återbäring.
- Den vill jag spara (och sen stoppar de in kortet).
- Ta ur kortet. Du måste först välja om du vill använda eller spara din återbäring.
- Den vill jag spara.
- Ta ur kortet.
- Hur gör jag nu?
- Du tar ur kortet och så trycker du pil ner och grön

Där börjar det trilla ner någon form av tjugofemöring och hände det bara en gång skulle jag inte ens nämna det här, men när det händer varenda gång just den kunden handlar blir jag allvarligt att tvivla på mänskligheten.

Men de flesta kunder är helt okej.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar