söndag 21 augusti 2011

Från Norrala till Söderala!

Hittills så har kyrkresan jag tagit med er på varit fiktiv. I onsdags så gjorde jag och min mor resan som ni varit med på så här långt och vi avverkade några fler kyrkor också som jag kommer att berätta om de kommande veckorna. Förra söndagen berättade jag lite grann om Norrala kyrka och därifrån tar vi oss nu bra precis en mil söderut på en oerhört krokig väg som tar oss till Söderala.

Byggnadshistoriskt så hör Söderala kyrka till den s k. Sigtunagruppen och är den bäst bevarade i sin stil. Kyrkan som är byggd i gråsten byggdes redan på 1100-talet och är en av de första stenkyrkorna i Norrland. Den är betydligt större än de flesta sockenkyrkor och efter kyrkans tillkomst är det endast sakristia och vapenhus som byggts till. Kyrkan dekorerades med kalkmålningar på 1500-talet för att sedan vitkalkas på 1700-talet.

Vill man se magnifika målningar så finns det målningar i Söderala kyrka som togs fram 1904 och som skiljer sig från andra kyrkomålningar. Motiven som är konsthistoriskt märkliga är bibliska och rikt utformade. Gråstenen som varit dold under ytterväggarnas puts togs fram 1963 vid en restaurering. Det finns flera medeltida inventarier i Söderala kyrka. Dopfunten i gotländsk sandsten är från 1100-talet. Från 1500-talet är triumfkrucifixet och en mässhake i röd sammet är från 1400-talet. Till sist kan nämnas att kyrksilvret är från 1600 och 1700-talen.
Dagens text är hämtad från boken Våra Kyrkor utgiven av Klarkullens Förlag. Texten hittas på sid 68. Bilden är tagen av mig och blev helt okej. Kyrkresan fortsätter mot Söderhamn nästa söndag.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar