fredag 19 augusti 2011

ÄNTLIGEN!

Det har hänt en del sen senast jag bloggade. Min semester har fortsatt. En kyrkresa som tog mig och min mor upp till Hälsingland har avverkats och dessutom så har mina yngsta fyllt 8 år. Sist men absolut inte minst så har hockeyabstinensen stillats. Clas Ohlson Cup pågår i Leksand och tidigare i kväll såg jag första matchen live denna säsong. Det finns två saker jag är tacksam för just nu och det är att det INTE blev någon match live i går mot Oskarshamn (förlust 1-4) samt att kvällens match inte spelades utomhus. Satan vad det regnat både på ditväg och hemväg.

Matchen blev en stor revansch för Leksand som i går hade ofantligt svårt att göra mål trots att laget avlossade 36 skott. I kväll blev det 5 mål på 23 skott sedan slutresultatet spikats till 5-2 i öppen kasse av Gabriel Karlsson. Dessförinnan så hade Leksand varit betydligt bättre än Västerås i period 1 där siffrorna var 3-0 i paus efter mål av Ken-André Olimb, Jens Bergenström och Mattias "vår nye skyttekung" Timander. Två av målen kom i Power Play och banne mig om det inte spelades Power Play också för en gångs skull. Leksand hade ofantligt svårt att förra säsongen få till spel i PP överhuvudtaget.

Andra perioden var mycket sämre spelmässigt från Leksands sida och Västerås fick reducera två gånger innan pausvilan. Den välbekanta känslan infann sig och den är att det är förbannat svårt att spela andra perioder. Det har det varit i många, många år nu och det är fascinerande att det håller i sig. Det är precis som att det blir ett väldigt krampaktigt spel så fort det vankas period 2 i matcherna. Efter paus kommer Leksand ut som ett nytt lag och relativt tidigt i tredje perioden stänger Jon Knuts matchen med sitt 4-2 mål. Gabbe avslutar sen det hela med en lobb i öppen kasse.

Priset till Leksands bästa spelare tilldelades Jens Bergenström, men som vanligt så har jag och juryn helt olika åsikter. Inget ont om Jensa, men i kväll var det en back som borde fått det. Personligen blev jag förtjust i Joonas Rönnberg som spelade utan pardon i egen zon. Ett annat nyförvärv som var bra var Mads Bödker (ny från Rögle). En situation minns jag med välbehag och det var när en Västeråsspelare kom en mot en med Bödker och då tog Bödker bort denne spelaren med kroppen. Nu är Bödker väldigt liten för att vara back i ett hockeylag så det passade mycket bra då att spelaren i Västerås bär namnet Little. Jag vill även passa på att göra avbön om jag sagt något illa om Salos värvning av Mattias Timander. Satan vad han kommer att bli värdefull för detta relativt unga lag. Timanders spel bara lyser lugn och han hade inte många fel under kvällens match.

Till sist vill jag säga att det är så otroligt skönt att det börjat igen och lördagen bjuder på ny live match då Örebro förhoppningsvis ska få samma behandling som Västerås. Jag vill också nämna att det kändes konstigt att se Alexander Deilert i tröja nummer 9. Den är så oerhört starkt förknippad med Johan Hägglund på senare år. Men jag antar att det är en vanesak.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar