torsdag 9 juni 2011

Tordagsklassiker Del 11!

I morgon tar elever i Ludvika studenten och det kommer att vara massor med studenter på stan i morgon kväll. Därför så känns det skönt att en annan ska stanna hemma :). Mina minnen från min egen student är något dimmiga med tanke på att champagnefrukost intogs på fastande mage samtidigt som jag inte sovit en blund innan jag satte mig på bussen mellan Grängesberg och Ludvika tidigt, tidigt på morgonen. Har för mig att det delades ut betyg i alla fall. Kommer också ihåg så pass att jag åkte hem och sov ett par timmar innan det var dags för middag på kvällen och då intogs mer alkohol. Kvällen avslutades med att jag blev bestulen på min studentmössa, men i ärlighetens namn så sket jag i det då och det gör jag än idag.

Vi har kommit fram till klassiker nummer 11 i min serie där jag presenterar eget tycke och smak bland hårdrockens fantastiska skivhistoria. Med tanke på att jag i helgen som var såg Helloween spela på Rockstad: Falun så passar det väl bra att skriva ner några rader kring deras debut "Walls Of Jericho" som släpptes 1985. Ser man till det stora hela så har faktiskt inte tidens tand varit snäll mot denna platta, men det beror mest på soundet. Det är inte speciellt välproducerat nämligen. Låtarna däremot har stått emot tidens tand bättre och "Ride The Sky" är fortfarande bland det bästa som släppts i hela genren speed/powermetal. Noterbart år också att det är Kai Hansen som sköter sången på denna platta. Michael Kiske skulle komma in på nästa platta som är den lika klassiska "Keeper Of The Seven Keys Part 1". Som helhet så får "Walls Of Jericho" 6,62 i betyg och förutom "Ride The Sky" så sticker även "Heavy Metal (Is The Law) och "How Many Tears" ut som riktigt, riktigt bra låtar.

Tidigare Klassiker:
Ozzy Osbourne- Bark At The Moon (6,30)
Thin Lizzy- Fighting (5,40)
Accept- Restless And Wild (7,40)
Iron Maiden- Somewhere In Time (8,25)
Saxon- Power & The Glory (6,87)
Def Leppard- Pyromania (7,80)
Judas Priest- Killing Machine (6,90)
Rush- Moving Pictures (7,57)
Deep Purple- Burn (6,25)
Rainbow- Long Live Rock'n Roll (5,70)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar