söndag 5 juni 2011

Kyrkresan går vidare norrut!

Hemkommen från en oerhört givande och rolig helg i Falun. Mina intryck från Rockstad:Falun behöver jag dock smälta några dagar innan jag delger mina intryck i bloggen. Att det enbart är positiva minnen kan jag tala om.

Det har hänt saker i Leksand också i och med att Mads Bödker är det senaste nyförvärvet. Senaste säsongen tillbringade denne 23-åring i Rögle och jag känner mig lite splittrad kring denna värvning. Jag brukar ha en del kontakt med en vän i Ängelholm som av förklarliga skäl har Rögle som favoritlag. Hans recensioner av Mads Bödker har de senaste åren varit att han har storleken emot sig och inte kunnat ta för sig i närkamperna. Naturligtvis hoppas jag detta är fel och att Bödker går in och dominerar i Leksands IF säsongen 2011-12.

Förra söndagen lovade jag att kyrkresan skulle bege sig norrut från Kungsgården (Ovansjö kyrka) där vi befann oss förra veckan. Vi tar vägnummer 302 och hamnar i ett litet samhälle vid namn Järbo. Kyrkan i samhället är från 1870-talet och består av ett treskeppigt långhus med korsarmar i norr och söder. Mittskeppet i fackverkskonstruktion bärs upp av smala, åttkantiga träkolonner. Vapenhuset omges av två rum. Det södra har uppgång till orgelläktaren och det norra används till sammanträdesrum.

Ovanstående text är ett utdrag ur texten i boken "Våra Kyrkor" från Klarkullens Förlag. Sid 67 är det som gäller.

Vi fortsätter nästa söndag vår kyrkresa och hamnar då i vår senaste prins hemort.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar