måndag 6 juni 2011

Rockstad: Falun!

Har jobbat några timmar på mitt vanliga jobb i dag och samtidigt så börjar intrycken från helgen sjunka in. Jag har haft den stora äran att få hjälpa Krister Lindholm och hans medarbetare på Rockstad: Falun. Mitt jobb under helgen har varit chaufför och det började klockan 04.00 i fredags morse med en tur till Skavsta där jag och ytterligare en bil skulle hämta det tyska bandet Van Canto. Nervositeten var påtaglig så jag sov inte mycket den natten ska jag säga. Det visade sig att min nervositet var obefogad med tanke på att bandet var oerhört trevliga och tillmötesgående. Jag packade in sju av de tio vi skulle forsla och for till hotellet. De övriga tre åkte med min kollega till festivalområdet. Bandet gästade senare under kvällen Sabatons spelning och gjorde då en acapellaversion av "Primo Victoria" som gjorde att håret reste sig på mina armar. Sabaton höll för övrigt hov inför sin hemmapublik och det enda man kan invända emot är att spelningen tappade tempo med tanke på att det var flera gästartister under kvällen.

Lördagen körde jag endast mellan festivalområdet och hotellet och det visade sig att det skulle bli en betydligt lugnare dag än den föregående. Tre körningar blev det och att få köra Dragonforce basist Frédéric Leclercq visade sig bli en trevlig tur. Vi hann med att diskutera massor som tex att Rolling Stones är världens mest överskattade band, att han tyvärr missade Mötley Crües spelning på Download pga saker jag inte vill gå in på här :). När jag berättade att jag såg Def Leppard på deras turné för "Hysteria" 1988 kom det spontant:

- I fuckin hate you!!!

Att han var i Falun berodde också på Sabaton eftersom han turnerat tre veckor med bandet i våras när ena gitarristen (Richard Sundén) blev pappa. Han var gästartist precis som Van Canto, U.D.O och Chris Boltendahl (Grave Digger).

Lördagen blev i det närmaste perfekt när Pain levererat en kanonspelning. Helloween som var festivalens headlineband var bra och för de som gillar "Keeper Of The Seven Keys" plattorna så var det rena julafton i juni månad. Att få höra "I'm Alive" (Keeper 1) och "March Of Time" (Keeper 2) var höjdpunkter för mig.

Söndagen betydde att Van Canto kördes till Arlanda och därefter var det bara att fara tillbaka till Falun för vidare transport hem till Sunnansjö. Om jag ska summera helgen så har det varit en helt ny och fantastisk upplevelse där jag fått träffa nya fantastiska människor. Jag kommer garanterat att ställa upp även nästa år och då är förhoppningen att det ska komma runt 10.000 människor till Lugnet i Falun. Festivalen lider fortfarande av barnsjukdomar, men i det stora hela så var arrangemanget klockrent. Jag vill passa på att tacka Krister Lindholm och Sara Lindberg för en av mina bästa upplevelser någonsin.

Om jag får ge min personliga topp 3 lista över helgen så blir det som följer:

1. Introt till "Same Old Song" med Pain var ren gåshud.
2. "March Of Time" med Helloween var både en överraskning och stark som livelåt.
3. Van Cantos version av "Primo Victoria" var sjukt bra.

Rakka Takka Motherfucker.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar