söndag 19 juni 2011

Kyrkresa!

Helgen har varit väldigt lugn och harmonisk. Semester denna veckan och jag var hemma i Sunnansjö och gjorde ingenting mesta delen av tiden. I dag har många timmar spenderats i bilen och Västerås med omnejd har besökts. Eller rättare sagt så har kyrkorna i detta område fått ett besök. Jag har haft planer i många år att fara runt landet och fotografera våra vackra kyrkor och jag startade idag den 19 juni 2011. Tanken är att katalogisera det hela stift för stift i datorn och det är ett riktigt jävla hästjobb det handlar om.

Jag har tagit er med på kyrkresa här i bloggen varje söndag och det tänker jag fortsätta med. Förra veckan besöktes prins Daniels hemort Ockelbo och vi lämnar detta samhälle nu för att färdas norrut några mil till Lingbo. Befolkningen i Lingbo önskade i närmare 50 år att få bygga ett eget kapell. När det inte hörsammades så började man 1815 utan tillstånd bygga ett kapell. Just på grund av detta så har kyrkan en ovanlig placering: norr-söder. Tillstånd från Kungl Majt kom 1822 och invigningen skedde den 2 augusti 1829. Kyrkan byggdes i nyklassisk anda och den har inte ändrats mycket genom åren.

Korväggen domineras av altartavlan som framställer korsfästelsen. Denna målning är gjord av Giovanni Domenico Cerrini. Den i barockstil snidade predikstolen från 1711 räknas till dyrgriparna och den var ursprungligen placerad i Skogs gamla kyrka. Lingbo fick använda den så länge tills man enats om ett pris. Enigheten har aldrig uppnåtts och predikstolen står fortfarande kvar i Lingbo. I sakristian finns en bibel med Nathan Söderbloms namnteckning. Hans far var nämligen präst i Skog-Lingbo.
Som vanligt hänvisar jag till boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag. Faktan kring Lingbos kyrka finns på Sid 65 i denna bok.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar