söndag 27 mars 2011

Resan fortsätter!!!

För en vecka hälsade jag på i "min" kyrka där Salomon Mjörner döpte mig den 23 maj 1971. Jag säger nu hej då till min mormor och morfar som ligger på Karbennings kyrkogård och sätter mig i bilen. Jag funderar under de c:a 500 meter det tar att nå korsningen om jag ska svänga vänster eller höger på väg 256. Jag bestämmer mig för höger och hamnar efter ungefär 15 minuters resa i ett gammalt gruvsamhälle vid namn Norberg.

Kyrkan med det 60 meter höga tornet står ståtligt mitt i samhället. Det troliga är att kyrkan byggdes i slutet av 1300-talet och genom åren så har två bränder (1608 och 1727) rasat i byggnaden. Den senare förstörde allt av medeltida inventarier. Kyrkans nuvarande form skapades vid en restaurering som avslutades 1904.

När ny orgel skulle ersätta den äldre slutade det med att Norberg ståtade med en av landets största tvåmanualiga orglar. Denna orgel stod klar 1982.

  
Nästa vecka fortsätter kyrkresan genom landet. Följ gärna med.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar