lördag 19 mars 2011

Musiknörderi!!!

Vill börja med att idiotförklara mig själv för gårdagens inlägg där jag skrev att Skellefteå och Linköping vinner sina hemmamatcher i SM-slutspelets kvartsfinaler. Varsin seger på bortaplan har det naturligtvis blivit. Kvalserien flyter på med fortsatt bra utdelning för Mora. Tre matcher, tre förluster och en målskillnad på 2-14. Tihi.

Mitt musiklyssnande kan ibland ta sig konstiga proportioner där listor är det bästa som finns. Precis i detta nu lyssnar jag på en platta med Björn Afzelius och Mikael Wiehe för tanken är att jag inom några år ska göra en lista över tidernas bästa poplåtar. 76 plattor har jag lyssnat igenom och många, många, många fler blir det. Samtidigt är det förbannat kul att dels få höra massor med musik samt att sammanställa det hela i listform i slutändan.

En av landets största listnördar är Kaj Kindvall som lett program i Sveriges Radio P3 i många år. Poporama, Discorama och framförallt Tracks är hans skapelser. Just Tracks kunde man höra den sista listan i december förra året. Då ska det nämnas att programmet pågått sen september 1984. Att följa Trackslistan och göra egna årslistor var något som var heligt för mig under en tioårsperiod mellan 1985-1995. Och när vi ändå pratar årslistor så vet väl alla att just denna http://open.spotify.com/track/3tTq7dTHuCjAPkpnwodrw9 var placerad som nummer 100 på Tracks Hits 85.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar