onsdag 9 januari 2013

NHL!

Jag är en typisk nörd när det gäller ishockey i allmänhet och NHL i synnerhet. Hösten har varit så tråkig trots att Leksand gått på hur bra som helst i hockeyallsvenskan. Det har trots detta faktum varit något som fattats. Per Bjurman på Aftonbladet har hatat denna lockout och det har jag också gjort. Nu blir det dock spel i världens bästa liga och den 19 januari startar NHL-säsongen. 48 omgångar kommer att spelas där lagen enbart spelar mot andra lag i samma conference.

Jag kan säga att jag ser fram mot dessa 48 omgångar med stor tillförsikt. Mitt lag är Edmonton Oilers och talangen i det laget är sjukt bra just nu. Justin Schultz och Jordan Eberle har dominerat i sitt lag i AHL under lockouten och hamnade etta och tvåa i den interna poängligan. Taylor Hall har också varit mycket bra, men inte spelat lika många matcher. Ryan Nugent-Hopkins och ryssen Nail Yakupov har båda spelat JVM och Yakupov som var Oilers förstaval i draften i somras ska vara med på campen och slåss om en plats.

När det gäller svenskarna Magnus Pääjärvi, Anton Lander och Oscar Klefbom så får framtiden utvisa hur det blir. Av dessa tre är jag tämligen säker på att Klefbom är den som har störst potential. Jag tror att Oilers tålamod med Pääjärvi kan vara på väg att ta slut och han kan vara en utmärkt spelare att byta bort mot något mer rutinerat på backsidan.

Kommer Devan Dubnyk upp ytterligare ett snäpp så kommer Edmonton att spela slutspel till våren.

I Leksand var det visst spel mot ett mål i segermatchen (4-1) mot Västerås.

I Mora var det visst utskåpning också i matchen mot Asplöven. 2-6 blev det visst.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar