måndag 28 januari 2013

Accept!

Mina funderingar kring sommarens band på Sweden Rock fortsätter. När Accept med Udo spelade på festivalen 2005 så kan jag utan att hymla säga att jag söp bort spelningen. När Accept spelade på festivalen 2011 var jag inte på plats så därför känns det som att det nästan vore tragiskt om jag skulle missa sommarens spelning med Accept. Senaste plattan "Stalingrad" är en av 2012 års absolut bästa plattor och bandet har ett rykte att alltid leverera live. Accept var faktiskt den första konsert jag hade bestämt att jag skulle bevittna. Det var dock förbandet som drog den gången och förband var Dokken. Nu blev det ingen tripp till Karlskoga eftersom Dokken ställde in sina spelningar tack vare det som hände i Tjernobyl 26 april 1986. Don Dokken och kompani tordes helt enkelt inte åka hit. Hur som helst så ska Accept synas denna gång och jag antar att luftgitarren kommer att användas frekvent.

Stalingrad

Musik är något som jag varit intresserad av länge och listor är det bästa jag vet. Ett nygammalt projekt som jag tagit upp är att jag ska kora tidernas bästa poplåt och jag lyssnar igenom artisters diskografier i den mån det finns på Spotify. Just nu lyssnar jag på Christina Aguilera och hon har inte gjort någon av de bästa låtarna utanför hårdrocken kan jag säga direkt. Jag håller fortfarande på med artister/band på bokstaven A och jag har hittills lyssnat igenom 104 plattor. Det känns som detta kommer att ta resten av mitt liv. Kul är det i vilket fall.

Nattens hockey borta i Nordamerika bjöd på Washington Capitals första seger och superstjärnan Alexander Ovechkin gjorde sitt första mål. San Jose vann sin femte raka match och Patrick Marleau gjorde ett av målen. Det betyder att Marleau gjort 9 mål på fem matcher och det är helt fantastiskt. Bäst i NHL är Chicago Black Hawks som vann sin sjätte raka seger i natt genom att betvinga Detroit med 2-1 efter förlängning. I övrigt kan noteras att Winnipeg vände 2-4 underläge mot New York Islanders till seger 5-4 efter förlängning. David Ullström noterades för ett mål för Islanders.

Övriga svenska målskyttar var Victor Hedman i Tampa Bay (seger 5-1 mot Philadelphia), Johan Franzén i Detroit (förlust 1-2 mot Chicago) och Patrik Berglund i St. Louis (seger 5-4 mot Minnesota). Wade Redden som icke var önskvärd längre i New York Rangers och blev utfryst har nu gjort mål i två matcher i rad för sin nya klubb St. Louis Blues.

Januari är snart till ända och jag tänkte gå ännu djupare i statistiken i slutet av denna vecka. Hockey är fantastiskt kul och hockey i NHL är ännu mer fantastiskt.

Nattens tre stjärnor:

1. Martin St Louis (Tampa Bay Lightning)
2. Joe Pavelski (San Jose Sharks)
3. Evander Kane (Winnipeg Jets)

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar