söndag 3 juli 2011

Kyrkor & Big 4!

Jag tror att jag provade på lite festivalliv i natt med tanke på att jag somnade i ett dike i Borlänge när äldste sonen skulle hämtas efter Peace & Love. Vill klargöra att jag inte körde bilen och att mitt tillstånd var tämligen onyktert. Poodles spelade på Ludvikafesten innan vi åkte till Borlänge och dom var bra, men inte lika bra som senast de gästade "festen".

Det har därmed varit lite segt idag så en del av Big 4 har beskådats på SVT. Anthrax, Megadeth, Slayer och Metallica har spelat på Ullevi i Göteborg i kväll och av det jag såg så tyckte jag Anthrax var helt okej. Facebook har fullkomligt svämmat över med statusuppdateringar om detta spektakel och jag håller inte med i det tycket att dom gjorde en kass version av "Only". Den och den nya låten "Fight' Em 'Til You Can't" var bäst i mina öron. Dave Mustaine sjöng helt värdelöst och trots att dom spelade kanonlåtar som "Trust", "Hangar 18" och In My Darkest Hour" så sabbades dessa av helt värdelös sång. Slayer såg jag inte för då var TV'n ockuperad av två sjuåringar och en av deras kompisar. Metallica öppnade sjukt starkt med "Hit The Lights" och den fantastiska "Master Of Puppets". Tyvärr har Metallica alltid haft en tendens att tråka ut mig och så var fallet även i kväll så när "Sad But True" spelades lämnade jag soffan. Förbannat trevligt dock att Ullevi kan säljas ut två kvällar när det står hårdrock på menyn. Det kanske är dags att erkänna nu att det finns inga mer trogna fans än de som älskar hårdrock.

Förra veckan besökte vi kyrkan i Skog (Hälsingland) och vi tar oss idag vidare längs väg 83. Vi följer sjön Bergviken och efter att vi farit förbi Kilafors så hamnar vi vid Hanebo kyrka. Kyrkan i Hanebo existerade i början av 1300-talet enligt gamla dokument. I slutet av 1400-talet dekorerades hela kyrkan med målningar och på grund av den ökande folkmängden så byggdes kyrkan om till korskyrka 1776-78. Tornet uppfördes 100 år senare. S A Blombergsson som är bördig från just Hanebo har gjort en altartavla med motivet Jesus i Getsemane som hänger på korväggen. Predikstolen är från 1662. En oblatskål dateras till 1600-tal, den äldsta vinkannan är från 1690 och den äldsta brudkronan är från 1785. Kyrkans första orgel byggdes 1737 och dess nuvarande orgel tillkom 1972.
Dessa uppgifter är hämtade från boken "Våra Kyrkor" och på sid 69 kan man läsa om Hanebo kyrka.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar