söndag 10 juli 2011

Jogging i motionsspåret!

Det sägs att när fan blir gammal så blir han religiös och det kanske syftar på en annan nu när jag fick för mig att jag skulle ut och springa. Sagt och gjort så tog 40-åringen med sig yngste sonen och brände ut i skogen för en liten löprunda. Till saken ska berättas att jag inte rört på mig de senaste tio åren så efter att ha småjoggat uppför första backen så var jag.........slut. Vi enades om att springa tre varv runt en relativt kort bana eftersom det troligtvis annars hade slutat med kramp och hjärtstillestånd. Det gick faktiskt bättre än jag trott så det vetefan om jag inte ger mig på detta även under måndagen.

Kyrkresan går vidare eftersom det är söndag och vi tar oss från Hanebo via en väg som inte ens har ett nummer och hamnar vid Ljusnans strand och Segersta kyrka. Innan jag ger er lite info kring denna kyrka så ska nämnas att bland det bästa som finns är när man kommer ut på småvägarna runt om i landet. Det är då man verkligen ser vårt vackra land. Den första kyrkan i Segersta byggdes i 1200-talets början och den nuvarande kyrkan uppfördes 1811. Kalkmålningen ovanför det murade altaret målades av Fredrik Blombergsson år 1850. Det finns två äldre oljemålningar i kyrkan varav den ena är målad av Cenovia Dalei, född 1650. Den föreställer den törnekrönte Kristus. Den andre har Kristi Himmelfärd som motiv och är målad på 1700-talet. Predikstolen byggdes 1851. Orgeln i kyrkan är en gammal klenod som ännu används. Den byggdes av Lars Nordqvist i Alfta 1840-41 och har 10 stämmor.
På sid 70 i boken Våra Kyrkor från Klarkullens förlag kan det läsas om denna vackra kyrka.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar