söndag 13 november 2011

Kyrkresan går äntligen vidare!

Förra helgens baksmälla var bland det värsta jag varit med om och då ska det ändå nämnas att jag drack inte mer än jag brukar under lördagen. Söndagen var hur som helst inte vidare rolig och redan där tog jag ett mycket moget beslut att jag skulle vara chaufför denna helg när en kompis vid namn Jens firade sin 40-årsfest. Jag stod vid mitt ord och denna söndag har jag mått betydligt bättre. En trevlig tillställning var det även om jag saknade en riktig musiktävling, men det tar vi när Jens fyller 50.

Kyrkresan ska idag äntligen fortsätta och anledningen att den fått vänta är en del personliga grejer jag brottats med de senaste veckorna. Om det blivit bättre ska jag inte säga, men jag har bestämt att inte lägga så mycket fokus på det utan försöka må bra själv i stället. Senast nådde vi Gävle och första kyrkan var Strömsbro kyrka. Därifrån beger vi oss mitt in i centrum där man hittar Heliga Trefaldighetskyrkan som stod klar i juli 1654. Innan denna kyrka stod en mindre på samma plats, men den skadades svårt vid en brand 1605.

Grundförhållandena för den nya kyrkan var svåra och dessa fick man inte bukt med förrän en restaurering gjordes 1936-38. Det äldsta föremålet i kyrkan är dopfunten som är från 1100-talet. Kyrkorummet domineras av koret med högaltaret som bärs upp av tolv kraftiga pelare. Pelarna är lika många som apostlarna. Jesus avbildas längst ner på altaruppsatsen när han instiftar nattvarden på den första skärtorsdagskvällen, korsfästelsen, uppståndelsen på påskdagen och överst Kristi himmelsfärd.

Ewert Friis, mästare som tillverkat både altaruppsatsen och predikstolen har ett epitafium hängande på Södra korsväggen. Han begravdes dessutom i kyrkan 1672. Läktarorgeln som ståtar med 46 stämmor installerades 1974. Kyrkan ligger centralt i Gävle vid ån.
Bilden är tagen av mig en ljuvlig kväll i somras innan jag och min mor hamnade hemma hos Jane och Holgersson på fika. Mer om det nästa vecka dock. Texten är hämtad från boken Våra Kyrkor som gavs ut av Klarkullens Förlag. Vill man läsa om denna kyrka så hittas den på sid 62.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar