söndag 20 november 2011

Kyrkor och hockey!

Dagen började bra i mitt autistiska liv. Jag klev upp och det första jag gör är att trycka igång datorn för att kolla nattens resultat från NHL-hockeyn. Dagarna brukar starta så om Edmonton spelat under natten. Så var fallet denna natt och som dom spelade. Att vinna mot Chicago Black Hawks med 9-2 hör inte till vanligheterna så döm om min förvåning när just detta resultat visades när jag tryckte fram sidan NHL.com. Taylor Hall gjorde sitt andra hattrick i NHL och rookien Ryan Nugent-Hopkins stod för 4 assist. Denna dag känns det skönt att vara Oilerssupporter.

Innan det var dags för Leksand att inta isen i Nobelhallen i Karlskoga så spenderades två timmar på skolan där vi julpysslade tillsammans med barnen. Jag är grymt imponerad över min skapelse även detta år. En kotte som fick en grön luva där det med röd text skrevs "God Jul". Förutom att vi pysslade så fikade vi också och det är nog så viktigt. Att Leksand skulle få det svårt borta mot Bofors var väntat, men jag trodde inte att Bofors var ett så pass homogent lag som dom visade i dag. En fantastisk målvakt och en stor portion självförtroende kan bära Bofors väldigt långt denna säsong. Nu ska jag inte säga att matchen fått en annan bild, men hade Mark Hurtubise gjort mål på någon av sina jättechanser i andra perioden så kanske Leksand hade vunnit. Nu fick man tyvärr som jag ser det inte vara med och tävla på lika villkor eftersom domaren tog en i mina ögon högst tveksam "Checking To The Head" utvisning på Filip Forsberg alldeles efter att Raffl reducerat till 1-3. I stället för en poäng blev det nu så att Leksand är sju poäng efter Bofors, men gapet ner till Västerås och Malmö är fortfarande fem poäng även om det troligtvis blir ändring på det i morgon.

Förra söndagen hade jag och min mor tagit oss in i Gävle centrum där vi besökte Heliga Trefaldighets Kyrka vid Gavleån. Därifrån var det dags att ta sig till stadsdelen Brynäs och jag gjorde korstecknet massor med gånger när jag styrde kosan in i fiendeland. Det var bestämt sen tidigare att vi skulle få oss lite fika hemma hos Jane och Stefan eftersom deras bostad ligger inte alls långt från Staffanskyrkan som var målet. Nu var det så att herren naturligtvis inte var hemma utan i stället lät han damen ge mig en musmatta föreställande Hammarbys fantastiskt fula klubbmärke. Jag antar att han inte tordes vara hemma :). Jane skötte sig dock med bravur och det är alltid lika trevligt att träffa denna genomsympatiska dam.

Kyrkan då som ligger i Staffans församling är uppkallad efter Gästriklands och Hälsinglands apostel, missionären Staffan (Stenfi). Knut Nordenskjöld heter arkitekten som ritade Staffans kyrka och invigningen skedde 1932 och det är en av detta lands senast byggda riktigt stora kyrkor. Altaruppsatsen av Jerk Werkmäster och Kristusbilden som gjorts av skulptören Asnund Arle (1956) är sevärdheter i kyrkan.
Tänk att det fanns såna här vackra sommarkvällar i somras. Bilden är tagen av mig och texten är hämtad ur boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag. Ni läser om denna kyrka på sidan 63.

Nästa vecka när kyrkresan går vidare så blir det en fiktiv resa igen. Tanken är att jag och min mor ska ta vid där vi slutade i somras och ta oss vidare inåt landet igen nästa sommar. Till dess får ni gärna hänga med ändå eftersom det finns en hel del intressant jag kommer att skriva om även i fortsättningen på söndagar.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar