söndag 26 augusti 2012

Kyrkresan fortsätter in i de djupa skogarna!

Jag är en hockeynörd, men jag tycker också om att titta på fotboll någon gång emellanåt. Mitt lag är Liverpool och tidigare i kväll såg jag deras hemmapremiär mot de regerande mästarna Manchester City. De senaste åren har varit tämligen nattsvarta för oss Liverpoolsupportrar, men något tändes inom oss söndagen den 26 augusti 2012 på Anfield i Liverpool. Det var för det första en av de bästa matcher jag sett de senaste åren och för det andra så var Liverpool det bättre laget och hade det funnits någon logik inom fotbollen (vilket det oftast inte gör) så hade Liverpool vunnit matchen. Nu slutade det 2-2 och ett litet stänk av bitterhet känner jag med tanke på det faktum att hemmalaget bjöd City på båda deras mål. Hoppet återkom dock och nu ska det bli oerhört spännande att se vad Pool kan hitta på mot Arsenal kommande helg.

Förra veckan bloggade jag inget om kyrkor för det fanns varken tid eller ork. Nu är det dock dags att bege sig från Ore och vidare förbi sjön Skattungen. Vi hamnar då till slut i Skattungbyn där man hittar Skattunge kyrka. Ett stycke österut från där den nuvarande kyrkan ligger fanns det på 1600-talet ett träkapell med både sakristia och vapenhus. Den nya kyrkan byggdes 1839 och genomförandet skedde tack vare gåvor och dagsverken från församlingsbor. Predikstolen som tillverkades av Matz Snickare 1696 härstammar från det gamla träkapellet. Två altarskåp skänktes av kyrkan i Orsa och året för detta var 1755.

Dessa är två Mariaskåp från den katolska tiden. Det mindre skåpet finns idag i sakristian och skåpet är från år 1360. Det större skåpet är ett arbete från ostpreussen och det härstammar från 1400-talet. När det ena skåpet restaurerades på 1960-talet så hittades ett brev från 1430. Brevet innehöll två texter på fornsvenska och en på latin. År 1841 köptes kyrksilver till kyrkan. Två klockor finns i Skattunge kyrka. Storklockan är från 1663 och lillklockan är från 1759.
Som vanligt så är texten hämtad ur boken Våra Kyrkor utgiven på Klarkullens Förlag. Sidnummer denna gång är 279.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar