måndag 25 juni 2012

Hårdrocksåret 2012!

2011 var i mina öron en ruskig besvikelse kvalitetsmässigt när det gäller den hårdare rocken. Jag har egentligen aldrig lyssnat på Morbid Angel, men det bandet lyckades med konststycket att släppa förra årets bästa platta enligt mig. Sensationen kring detta är att jag aldrig gett Morbid Angel en ärlig chans tidigare, men det jag nu hört gör att jag vill höra mer. En lista över Hagbergs topp 10 förra året ser ut som följer:

1. Morbid Angel- Illud Divinium Insanus
2. Anthrax- Worship Music
3. Within Temptation- The Unforgiving
4. Anvil- Juggernaut Of Justice
5. Night Ranger- Somewhere In California
6. Burzum- Fallen
7. Amorphis- The Beginning Of Times
8. Black Country Communion- 2
9. Pain- You Only Live Twice
10. Chickenfoot- Chickenfoot III

2012 ser redan mycket bättre ut och med tanke på att Kiss ska släppa nya plattan "Monster" i oktober så kan detta bli riktigt bra. Ett klipp har legat ute under helgen där man får höra trettio sekunder av första singeln "Hell Or Hallelujah". Klippet har nu tagits bort, men singeln släpps den 2 juli och enligt uppgift så ska låten framföras live i London två dagar senare.

Jag lyssnar mycket på musik och jag har nu tagit tag i 2012. Tanken är att jag ska skriva lite omdömen om de plattor jag lyssnar på. Först ut är plattan "Stalingrad" med Accept och dessa tyska gentlemän rockar fortfarande. Mitt första möte med Accept var "Fast As A Shark" och precis som många andra i min bekantskapskrets så förundrades jag över det faktum att dom spelade så in i helvete fort. Nu var Accept rätt så harmlösa om man jämför med andra band som verkligen spelat fort.

Nya plattan "Stalingrad" visar att bandet fortfarande kan leverera högklassig hårdrock. Riffen sitter där och nye sångaren Mark Tornillo har hittat in i bandet och det är snart ingen som saknar Udo Dirkschneider vid sångmicken. Plattan öppnar stenhårt med "Hung, Drawn & Quartered" som tillsammans med titelspåret är de två bästa låtarna på plattan. Det är nästan orgasm när Wolf Hoffmann spelar en liten snutt av den ryska nationalsången i titelspåret. Som helhet så är nya plattan med Accept en jämn historia som inte faller ur ramen någonstans egentligen även om avslutande "The Gallery" är lite småtråkig. Som helhet så får plattan ett betyg på 6.10 av mig.
1. Hung, Drawn & Quartered
2. Stalingrad
3. Hellfire
4. Flash To Bang Time
5. Shadow Soldiers
6. Revolution
7. Against The World
8. Twist Of Fate
9. The Quick And The Dead
10. The Gallery

Vi säger så.

1 kommentar:

  1. Powerwolf, Shakra, Communic, Iced Earth, Pagan's Mind, Hell, Graveyard, Symphony X, Riot, Hammerfall, Wolf, Myrath, The Haunted. Där har du några band vars skivor från 2011 definitivt är värda att kolla upp! /Brask

    SvaraRadera