söndag 17 juni 2012

Fotboll med barnen!

Ibland känns det verkligen att jag nått över 40 levnadsår. Spelade fotboll tillsammans med tre av mina barn idag och samtidigt som dom har hur mycket energi som helst så blir jag själv helt slut. Men jävligt roligt är det och framförallt så har ungarna skitkul. Naturligtvis så vann mitt lag matchen tack vare att vi körde det gamla och välbeprövade sättet "sista målet vinner".

Jag hade tänkt skriva lite rader om en kyrka också och vi befinner oss i Enviken där förra veckans text handlade om den gamla kyrkan. Den nya kyrkan ritades av arkitekt Sven Ahlbom redan på 30-talet, men kyrkan var inte färdigbyggd förrän 1957 då den också invigdes. Interiören har formen av en basilika med plant tak av mäktiga bjälkar. Altare och altarring av cederträ finns i koret.

Ett krucifix i försilvrat tenn finna på altaret och det gjordes av silversmed Ture Jerkman. Konstnär Nils Aron Berge har gjort altartavlan föreställande Kristus och apostlarna som hänger ovanför altaret. Den är målad på dörrarna till ett altarskåp vars inre inte är färdigställt eftersom konstnären avled.
På sidan 284 i boken Våra kyrkor finns info om denna kyrka.

Vi säger så.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar