söndag 10 juni 2012

En ekorre fick sätta livet till!

En vecka går fort och jag som tänkt skriva lite i bloggen varje dag finner att det redan gått en vecka sen jag skrev senast. Jag ska bättra mig och det finns en del ideér hur jag ska gå tillväga för att styra in detta på vad det egentligen ska handla om, nämligen hårdrock i massor och hockey (även om det ligger lite nere för tillfället). Jag kommer att inom den närmaste framtiden återgå till att recensera samt skriva lite synpunkter om musiken jag lärt mig älska de senaste 30 åren.

Innan jag tar er med på vidare färd när det handlar om kyrkorna tänkte jag berätta om jägaren i huset. Hans namn är Chivaz och han är katt. Han har under dagen roat sig med att först ta död på en ekorre för att därefter leka med denna ekorre innan det blev en i hans ögon förträfflig måltid. Just nu ligger han i soffan och sover och är lite fetare än han brukar vara. Vad jag förstår så skulle fångsten visas upp också för de som var hemma.

Bingsjö kapell besöktes förra söndagen då vi tog en liten avstickare. Resan går i dag tillbaka till Lamborn där vi styr kosan söderut för att hamna i Enviken som ligger nån mil norr om Falun. I Enviken finns två kyrkor och jag tänkte skriva några rader om den äldsta av dom i dag. 1651 begärde invånarna i Enviken tillstånd hos biskopen i Westerås för att få bygga en kyrka. Detta blev förvägrat, men bygget sattes igång på eget ansvar 1669 och 1671 var bygget klart. Kyrkan består av ett rektangulärt långhus med vapenhus och sakristia. Predikstolen tillverkades 1672 av en klockare i Alfta.

Orgeln uppges vara tillverkas på Sollerön och den köptes in från Venjan 1871 och den placerades på den utbyggda läktaren. Tornet byggdes 1781 i samband med att kyrkan utvidgades och byggdes om. Uppvärmningen skedde med en stor järnkamin och det funkade inget vidare under bistra söndagsförmiddagar. Från 1913 anordnades i stället gudstjänsterna vintertid i den nyuppförda sockenstugan i Rönndalen. Efter det att den nya kyrkan invigdes 1957 så firas gudstjänst i den gamla kyrkan endast en eller ett par gånger per år.
Nästa vecka blir det ett besök i den nya kyrkan i Enviken som invigdes 1957. Boken Våra Kyrkor från Klarkullens förlag ligger som vanligt till grund för detta och fakta om denna kyrka hittar ni på sid 284.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar