söndag 25 december 2011

Julen var lugn!

Jobb gjorde att man fick skärpa sig lite extra i år.........eller? Nej ska sanningen fram så har jag aldrig varit någon som till varje pris måste ut på krogen under julhelgen. Jag tycker det är skönt att sitta hemma tillsammans med familjen och käka god mat och bara umgås. Sen har jag tagit på mig extraknäck som jultomte också och det funkade lika bra detta år som det gjorde i fjol. Julen är okej. Nästa vecka blir däremot bättre för jag har nämligen semester kommande vecka.

Att blogga om kyrkor har visat sig vara bland det roligaste jag gjort. Resan just nu är fiktiv och kommer att genomföras nästa sommar tillsammans med min mor, men jag har märkt att jag lär mig massor om landets kyrkor genom att skriva om detta varje söndag. Vi ska idag ta oss från Valbo och åka mot Falun. På vägen landar vi i Sandviken som kanske är mest känt för sitt bandylag. Kyrkan i Sandviken är ritad av professor Israel Wahlman och den invigdes 1931. Helgedomen är byggd som en basilika med tre skepp. Tornet är placerat i öster ovanför koret, som därigenom får en hög resning. Alla murar är utförda i tegel och avfärgade i tegelrött. Koret täcks av ett stjärnvalv.

Altaret i kyrkan är murat och klätt med polerad kalksten. Ett silverkors av Jacob Ängman och en större altartavla utförd av konstnär Gunnar Torhamn är altarprydnader. Altartavlan är en oljemålning föreställande Jesu bergspredikan. Predikstolen är skuren i ek och ett altare från den äldre kyrkan finns i sakristian. Kolmårdsmarmor är dopfunten gjord av och Åkerman & Lund har byggt orgelverket bestående av 35 stämmor och 2387 pipor. Staffan som är Norrlands apostel finns som staty i tallparken nedanför kyrkan.
På sid 68 i boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag kan ni läsa mer om denna kyrka. Nästa söndag ska vi ta oss lite söderut innan vi åter tar oss mot Falun.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar