söndag 11 december 2011

Leksand blandar och ger!

Att förlora hemma mot Borås är definitvt inte acceptabelt och det säger jag med all respekt för Borås som hockeylag. Att dom däremot ska åka upp till Leksand och vinna med 4-1 finns inte i min värld i alla fall. Tommy Salo och Mats Aspemo slår sig för bröstet och säger att målet är att gå direkt till kvalserien. Det gör man inte om man förlorar i sin egen borg mot Borås. Nu såg jag inte matchen på plats, men jag kan tänka mig att stämningen på Norra stå var oerhört frustrerad. Då är det betydligt roligare och totalt överraskande att laget studsar tillbaka några dagar senare genom att vinna mot Västerås i Västerås. Oerhört bra gjort och smått imponerande av Leksand.

Malmö sparkar Leif Strömberg på lördagen och lagets reaktion på det är att förlora hemma på eftermiddagen mot Tingsryd med 1-2. Malmö handlar och handlar, men laget mår garanterat inte bra och i ärlighetens namn så struntar jag rätt mycket i det. Glädjetrippeln i lördags fullbordades när Södertälje spöade Mora uppe i ghettot.

Edmonton blandar och ger också just nu, men deras ungdomliga entusiasm kommer att göra att denna säsong kommer att bli betydligt roligare än de två senaste. Ryan Nugent-Hopkins är ett enda stort utropstecken så här långt.

Jag tar er med till Gävle även denna söndag och det handlar då om ett av mina stora intressen här i livet, nämligen kyrkor. Åker man till de nordvästra delarna av Gävle hamnar man vid Mariakyrkan som uppfördes under åren 1970 och 1971. Invigningen av denna distriktskyrka för Sätraområdet i Gävle stad skedde den 11 september 1971 av ärkebiskop Ruben Josefsson. Kyrkan innehåller kyrkorum, sakristia, rum för personal, samlingssal, konfirmandsal, storstuga och barnsal för kyrkans barntimmar. 230 personer får plats i kyrkorummet och förutom det öppna altaret finns ett stort träkors, gjort av konstnären Per Nilsson-Öst.

En bildväv komponerad av textilkonstnärinnan Brita Rendahl-Ljusterdal som vävdes av Gamlestads väveri finns också i kyrkorummet. Denna bildväv liksom det stora träkorset har Mariamotiv. Dopfunten består av granitstensblock om c:a ett ton med uthuggen dopskål. Mårtenssons Orgelfabrik i Lund har tillverkat kyrkans orgel.

Den 1 januari 1978 blev Mariakyrkan så kallad församlingskyrka för nybildade Gävle Maria församling med c:a 10.000 invånare. Klockstapeln som innehåller fem klockor har ringning som sker både elektriskt och automatiskt.
På sidan 63 i boken Våra Kyrkor kan man läsa om denna kyrka. Min text är hämtad från samma sida och samma bok.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar