söndag 18 december 2011

När det ofattbara inträffar!

Att bo i Ludvika kommun är egentligen rätt så gemytligt. Jag känner många personer dels genom min karriär som fotbollsspelare samt mitt arbete på Ludvika närradio i mitten av 90-talet. Ludvika kommun är inte Sveriges största kommun och ABB är företaget som håller upp framförallt Ludvika stad, men även byarna runt omkring. Däremot så är Ludvika kommun sämst i Sverige när det gäller skolan. En framsida i Aftonbladet blev det minsann för en tid sedan när skolminister Jan Björklund tog kommunen rejält i örat.

Därför blir jag alldeles bestört av det som hände i fredags kväll när en 44-årig man blev misshandlad till döds på öppen gata i Ludvika. Fyra personer gav sig på tre personer som var på väg från en julfest till en annan restaurang där den misshandlade mannens fru enligt uppgift satt och väntade. Nu kom han inte fram utan hans liv ändades på kullerstenar en sen fredagskväll åtta dagar före julafton. Jag blir naturligtvis mörkrädd och förtvivlad över att detta överhuvudtaget kan hända, men det som stör mig mer är alla människor som redan kommit med sin dom inte bara över gärningsmännen utan alla med samma hudfärg och bakgrund. Att lägga ut bilder på facebook på barn är att sjunka lägre än alla som supportar Brynäs. Det finns massor med barn i Ludvika som har samma hudfärg som gärningsmännen, MEN det är INTE barnen som stått för denna idiotiska och helt onödiga gärning.

Tommy Lundén R.I.P.

Ett ställe som är skönt att ha när det händer saker av denna kaliber är våra kyrkor. Och varje söndag tar jag er med på en kyrkresa genom landet. Vi har de senaste veckorna befunnit oss i Gävle och nu är det dags att ge sig av inåt landet och innan vi når ett av Sveriges största köpcentrum så hittar vi kyrkan i Valbo. Kyrkans äldsta delar uppfördes redan på 1100-talet. Kor och långhus byggdes till under 1300-talet och koret är fortfarande kvar från denna tid. En ny sakristia byggdes under 1700-talet när även kyrkan förlängdes. Dopfunten som är av trä är från 1600-talet har en skulpterad framställning av Kristi dop.

Bildhuggare Magnus Granlund byggde 1766 den nuvarande predikstolen och altarprydnaden består av ett korfönster med en glasmålning av Harald Lindberg. Denna målning härrör från 1950-talet. En mässhake av gulbrun sammet tillhör inventarierna och den är från början av 1600-talet. Broderierna har medeltida förebild och orgeln från 1891 har senare byggts ut.
Som vanligt är det boken Våra Kyrkor från Klarkullens förlag som ligger till grund för informationen jag delgett er. Om kyrkan i Valbo läser man på sid 64.

Vi säger så.

1 kommentar:

  1. Vill bara nämna att jag var på hockey i onsdags, Leksand - Tingsryd. Leksand började helt bländande och formligen utklassade TR, som dock lyckades hålla emot första anstormningen. När sen Leksand drabbades av några onödiga/orättfärdigade utvisningar lyckades TR tillslut få in ett tröstmål, ja för så kändes det verkligen, så överlägsna var Leksand, jag sade vid ett tillfälle : tur dom har en utvisad så det blir lite jämnare.....Men trots massiv annstorming i sista perioden lyckades TR hålla tätt och vann därför matchen helt orättvist! /Trille

    SvaraRadera