söndag 14 oktober 2012

Felix Baumgartner!

Människor som står ut och vågar saker utöver det vanliga är oerhört fascinerande i mina ögon. Söndagen den 14 oktober 2012 kommer att gå till historien som en helt värdelös höstdag vädermässigt i Sunnansjö, men dagen kommer också att bli ihågkommen för österrikaren Felix Baumgartner som tog sig 39.000 meter upp i luften i en ballong för att bli den förste som forslades genom ljudvallen under fritt fall. När han bröt ljudvallen var farten fantastiska 373 meter per sekund. Jag antar att sånt känns i kroppen och efter att ha ha fallit fritt i lite över fyra minuter vecklade han ut sin fallskärm. Helt otroligt häftigt och jag önskar jag vore lika modig, men med tanke på att jag är en aning höjdrädd så kommer jag inte att ge mig på detta.
Hatten av för Felix.

Kyrkor däremot är något jag kan hantera utan att varken bli höjdrädd eller feg. Kyrkresan har pågått ett tag nu och den startade i min dopkyrka i Karbenning och har sedan dess tagit oss upp till Trönö och nu är resan på väg söderut och vi lämnar Sollerön för att bege oss till Siljansnäs. Den som inte åkt vägen mellan Mora och Leksand utefter Siljan kan jag uppmana att göra det. Det är garanterat en av Sveriges finaste vägar rent naturmässigt. När man kommer till Siljansnäs så hittar man kyrkan på en höjd. 1868 påbörjades bygget av kyrkan och arkitekt var Johan Adolf Hawerman. Kyrkan var färdigställd 1875 och den invigdes den 2 maj samma år.

Kyrkan består av ett treskeppigt långhus och kyrktornet finns på den västra kortsidan. I öster finns en femsidig utbyggnad där sakristian är inhyst. Kyrkan är byggd av gråsten och väggarna är vitrappade. Taket är täckt av tjärat spån. Pellas Erik Persson och Söner i Mora tillverkade tornuret 1875. Sakristian ligger bakom altaret och koret och ett skrank skiljer sakristian ifrån kyrkorummet.

Altartavlan har motivet "Kristus i Örtagården" och konstnären är okänd. N.P. Linderberg i Sundsvall gjöt kyrkklockorna 1874. Dopskålen som är i silver fick kyrkan som gåva. Olof Hammarberg byggde den nuvarande orgeln 1961.
Nästa vecka är vi framme vid samhället som hyser Sveriges bästa hockeylag.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar